Illinjuoksut 17092021

19.9.2021

Karhu raatautti Illin kirkonpenkillä

Onko korona maallistanut maailman ja onko tämä maallistuminen levinnyt Illin kirkonpenkillekin? Tätä pohti paikalle saapunut riveiltään harvennut istujajoukko. Normaalisti täpötäysillä penkeillä oli reilusti tilaa turvaväleille, joita Mika Salminenkin olisi kehunut. Kaimaton Tiiron Matti uksi, eivätkö Jakkilan Matit ole saaneet autoa käyntiin? Mene ja tiedä. Raatit saivat uuden suunnan, kun  Matti kaivoi taskustaan luurin sanoen: - Kattokaapa tänne. Siinä näky seleviä kuvia jonkun elukan jälijistä. - Nämä on karhun jäläkiä. Kuvattu Ylirannalla. Siinä sitten ihimettelemään, miksi karhu ois tallustellu juuri  Ylirannalla.

- Eihän sielä oo hunajatarhoja niinku Karhusaarella. Karhut on persoja hunajalle. Tievosa oli, että tykkäävät myös lehemän lihasta. On kirjallisia dokumentteja, että karhu tappo Ryysyrannan Joosepin lehemän. Ei taija Ylirannalla lehemätkään kulukia vappaana ja liekö niitä koko kylällä. Matti arveli, että nallella oli jo pesäsuunnitelmat päällä. Oisko katellu otollista nukkumapaikkaa talaveksi. Arppa meinasi, että Marionin kauha ois jämerä unipaikka. Hauvatta ollut Holmström hoksasi Matin kuvasta, että karhun jälijet päättyivät auton jäläkiin. - Ei kai se oo autolla lähteny, ihimetteli Rekisteröitymätön. Mahtaa olla tilannu taksin, oli valistunu arvaus. Liekö hypänny Iikkaan? Joka tapauksessa karhun liikkuminen Ylirannalla selitti sen, että Osasto Sassia ei näkyny Illin nurkalla. Pakasen Esa tiesi, että olivat lähteneet evakkoon Vuokattiin.

Raatien keskellä kirkonpenkille saapui ajoittain siellä vieraileva Yli-Iin emeritus-aituri Timo Alatalo. Paikalla ollut nuoripolovi ei tiijäkään miehen meriittejä 70-luvulta. Kylän aikansa ykkösstara nappasi 51 vuotta sitten molempien aitamatkojen suomenmestaruudet. Tämä johti siihen, että Timo jooks samal aastal Tallinas Soome ja Eesti kergejoustiku voistlusis tokke jooksus Soome meeskondis. Timon CV:hen tuli seuraavina vuosina pari pronssia ja viestissä kolme mitskua päälle, pari kultaistakin. Lakki päästä, totesi direktoraatti Nööti, Ari, Arja ja kellomies.

Illan vitosella nähtiin niin miesten kuin naistenkin hölökkärajan puhkaisut. Roope Jokelan hakiessa numeron 110 totesi ennustajaeukko Arja, että siinäpä se illan voittaja tuli.  Roope on nähkääs meleko huono väsymään. Oikeassa oli taas. Roopen lennokasta askellusta eivät Pamelan kumpareet hijastaneet. Parin minuutin päästä kirmaisi maaliin hiihtoniilojuniori Tuomas Laurikainen. Pronssille kiirehti hyvävoimaisena Illin vitoseen mielistynyt Eelis Rankka, jolle juoksu ei ollut ollenkaan sukunimensä mukainen. Tuloksena komea enkkari, josta mies iloitsi niin, että vetäisi verkaksi toisen vitosen päälle. Lopuista pistesijoista käytiin armotonta taistoa niin Puttaan kuin Harjun suvun mestaruuksista. Samuli oli kiriherkin niukasti ennen Jussilaa ja SB:n tehnyttä Mariaa.

Piukkulan Mäenpää-Brothersin kamppailussa nähtiin jonkun sortin vallankumous, kun Patrik kepitti sähälymies Antonin. Eliittiin kerkesivät iliman isompaa kiirettä kesän komeetat Torkkeli ja Puurunen. Jorman valmistautumistreeninä oli reilun sadan kilsan lenkki Pudiksen kaupungissa. Hyvin tehosi ja kesäkamppeissa juossut urho näytti, että täsä on mies, jota ei lauhalla palele. Hilla kiri eliitin tuntumaan ennen PB:n tekaisuutta Klaavuniemeä ja tasaminuutille päätynyttä Pulkkista. Hevosmies-Jussi hyytyi kipeneen lopussa. mutta piti Puttaan tällä kertaa alle maagisen 23:n juosseen Savolaisen takanaan. Eno-Matti katteli Heidin tossuja ja pudisteli päätään, vaikka tossut olivat sievät. - Ei kulukenu niinku viimeksi. Miten lie hiilikuijun paksuus pohojisa? Esa ja Reko kävivät mielettömän huikean kisan, jonka Esa selvitti edukseen jäätävällä nykäisyllä Tohilanhaaran rannassa. Jouni ylitti roknoosiajan lähes minuutilla. Jukka Palokangas sprinttasi seuraavan päivän koitoksen herkistykseksi. Juulia ja Iisa kävivät yleisöä kohahduttaneen kiritaiston, jossa Juulia sivusi PB:tään.

Vitonen

1) Roope Jokela 16.08, 2) Tuomas Laurikainen 18.12, 3) Eelis Rankka 18.47 PB, 4) Samuli Harju 19.09, 5) Jani Jussila 19.11, 6) Maria Harju 19.12, 7) Patrik Mäenpää 19.36, 8) Anton Mäenpää 19.41, 9) Timo Torkkeli 20.30, 10) Jorma Puurunen 21.19, 11) Hilla Mäenpää 21.40, 12) Pentti Klaavuniemi 21.45, 13) Keijo Pulkkinen 22.00, 14) Jussi Tiiro 22.47, 15) Vesa Savolainen 22.59, 16) Heidi Lapinkangas 26.33, 17) Esa Pakanen 30.36, 18) Reko Koskinen 30.41, 19) Jouni Hattunen 36.41.

Kakkonen

1) Jukka Palokangas 8.05, 2) Juulia Virpi 10.17, 3) Iisa Klaavuniemi 10.18.