Illinjuoksut 06082021

9.8.2021

Viljami Vuorre piti hölökkärajaa pilikkanaan Illissä

Illin kirkonpenkistä näytti pitkään tulevan elokuun ensimmäisenä perjantaina Matiton, vaikka ylejään Matteja istuu parhaimmillaan lähes täys käsi. Vaan eipä aikaakaan, kun Järvenpään Matti ajeli paikalle muassaan naapurinsa von Backman. Paikalla olevalla vakiköörillä Lies-miehillä, Reksalla ja Rekisteröitymättömällä pääsi syvä helepotuksen huokaus. Missäpä muualla von Backman oli ollut kuin Huilingin lavalla konsertoimassa Unto Kukan bändin säestämänä. Kyytimies naapurin Matson toi laulajan Illiin kumit savuten. Holmströmin Kari oli jälleen integroimassa sessaansa urheilukisojen meininkiin sessan tulevia huippuvuosia varten. Hauva oli silimä ja korva tarkkana seurannut Tokion olympiatouhuja, mutta oli sangen harmistunut ja pettynyt.

Kisoissa oiristeli jos minkä näköstä, mallista ja kokosta ihimistä, mutta ei ollu lajeja koirille. Hevosille oli kyllä omia urheiluja, jopa tansseja. Selevää rotusyrijäähän tuo on. Olis luullu, että kun ihimiset voimistellee ja saa pinnoja, niin oisko ollu isokaan homma laittaa kehhää koiranäyttelylle, kuten Illisä ruukaa olla. Pyörilläkin ajelivat pitkin mettiä, mutta ei ollu koirajuoksuja. Sessa pyysi direktoraattia ottamaan yhteyttä Kanervan Ilikkaan, että tämä hommaisi seuraaviin talavikissoihin koirahiihon, johon Homström perikuntineen sessaa reenauttaa.

Direktoraatista oli paikan päällä Nööti, Arja ja Ari kellomiehen tehesä hommiaan etätöisä. Kun numeron 108 nouti nuori latujen sankari Viljami Vuorre, loihe Arja lausumaan: - Ei kahta puhetta. Viljami tullee keulilla ja hölökkäraja paukkuu! Tiesi mistä puhui. Aika reippaalla kaulalla syhkäsi Viljami Pameloille ja maaliin. Hölökkäraja oli paperia. Aika lähelle rajaa pääsi muukin podiumpari. Rastiviikoilla hikoilleen Juho Hiltusen kunto nousee kohisten syksyä kohti ja sama tilanne on hiihtoniilo Korhosellakin. Illin isännän Niemelän menossa näkyi joku aika sitten tapahtunut aikuistuminen. Mies joutui kattelemaan nuorten podiumistien loittonevia selekiä kuin Ultra Bra biisissään Sinä lähdit pois. Kokeneen kvartetin Niemelä, Kauppila, Kirstinä, Kujala perässä tulikin sitten eliittiin juniori-trio Roope, Paavo ja Ville.

Pojat tiputtivat eliitin keski-iän ennätysmatalalle. Roopea ei painanut hurja treeniviikko. Paavo on leimannut emitillään pitkin maakuntien mettiä. Villen eliittipaikka on yksi merkittävä lehti Päkkikankaan mielettömän huikeassa huippu-urheiluhistoriassa. Nuorukainen on homjannut nousevan kuntonsa Kööpelin kivikkoisilla poluilla ja huiman korkeissa mäkimaastoissa, joista ovat ammentaneet kuntoaan ja voimiaan kylän lukuisat SM-mitalistit. Jos joku vajavaisella yleissivistyksellä varustettu ei tiijä misä Kööpeli on, niin sanottakoon, että se on Päkkikangas Citystä pohojoseen vähän ennen Säkkiiniä. Jos haluaa kylähullun nimmareiden ohella Villen aurografin, soppii jatkaa matkaa Kankkulan kaivolta Päkkikankaan Heinäpäähän vähän ennen Ölijymäkiä Mannerheimin puiston laitaan.

Maria Harjun kesän ensi visiitti toi hölökkärajan alituksen. Kunto näyttää olevan kohillaan. Ville Ritola tunnettiin Peräseinäjoen sutena. Sipoon Susi Thomas Sandström jatkoi hurjaa ennätystehtailua. Susileiri puree. Puttaan duosta Meriläinen & Savolainen oli Jari jälleen kiireisempi. Hevosmies-Jussi kiilasi välliin. Kuivalaisen pariskunnan perheonni kukoisti viikonlopun alakajaisiksi. Maaliin tultiin rinta rinnan. Liekö ollu hääpäivä, vai muuten vainko? Direktoraatin kanta tasapeleistä on se, että jos pari syö samasta kattilasta on sopujuoksu OK, jotta ei tarvittaisi perheterapeutteja eikä muuta neuvontaa. Joni Kaisto tiputti SB:stään lähes minuutin. Samalla kukistui kesän debytantti Tapion quiz man Matti Korvala, jonka come back oli jäätävä. Käyrät ja muut Tapion urheiluifanit hörppivät mielissään iltakahaveja, kun kylä näkyi pitkästä aikaa Illinjuoksujen listoilla. Ylirannan laulava metsuri Esa Pakanen joutui jäämään. Kovan kilpakumppanin Rekon saaliina oli kolme kovaa päänahkaa. Turhapuron rannan emeritus-posti Heinikoski oli saanut taas iltalomaa. Aika oli ihan mukiin menevä.

Naiset ovat ylejään sääkerimpiä ja kärsivällisempiä kuin miehet. Tämä nähtiin selvästi, kun Eija Kurttila tuli Illinjuoksuun 30 vuoden valmistautumisen ja reenin jälkeen. Tulos ei ollut lainkaan hassumpi. Rouva jaksoi juosta reilusti kauemmin kuin 90-luvulla. Jouni ei nähänyt kuin lähön. Mutta Illin penkoilla hämmästeltiin ja paheksuttiin sitä, että Aaltokankaan Manfred von Richthofen Heikki Kurttila istui kirkonpenkillä käjet ristisä aikomattakaan juosta. "Kyllä sitä pitäs liikkuva maajalasaki", kuului monen kommentti. Kirkonpenkillä jäätiin jännäämään kerkiääkö Heikin velipoika Raanlunti ennen lokakuuta  kullankaivuusta Illiin. Illan kysymys oli, onko Jouni reenannu ittensä ylikuntoon, kun puolituntia tuntuu olevan vain kaukainen unelma.

Oona oli pitkästä aikaa kakkosella ja mitä vauhtia! Kasi alakaa olla kohta realismia. Francheskan voittoputki katkesi hopeaksi. Silja ja ensikertalainen Juulia kävivät hyvän kisan kympin pinnassa. Lauri piti isä-Jukan takanaan ja alitti samalla reippaasti cooperin.

1. Viljami Vuorre 16.28, 2) Juho Hiltunen 17.11, 3) Matti Korhonen 17.17, 4) Hannu Niemelä 17.28, 5) Jukka Kauppila 17.47, 6) Hannu Kirstinä 17.58, 7) Kyösti Kujala 18.03, 8) Roope Sassi 18.39, 9) Paavo Niemelä 19.06, 10) Ville Tiiro 19.32, 11) Lauri Päkkilä 19.39, 12) Maria Harju 19.48, 13) Thomas Sandström 20.42, 14) Rauno Holmi 21.08, 15) Pentti Klaavuniemi 21.54, 16) Jari Meriläinen 23.07, 17) Jussi Tiiro 23.26, 18) Vesa Savolainen 23.48, 19) Reijo Hummastenniemi 25.20, 20) Kati Kuivalainen ja Pekka Kuivalainen 23.55, 22) Joni Kaisto 26.46, 23) Matti Korvala 29.52, 24) Esa Pakanen 30.34, 25) Reko Koskinen 31.48, 26) Kalevi Heinikoski 32.53, 27) Eija Kurttila 33.14, 28) Jouni Hattunen 35.04,

1) Oona Pesämaa 8.23, 2) Francheska Kurtti 8.52, 3) Silja Majava 10.15, 4) Juulia Virpi 10.17, 5) Lauri Palokangas 11.02, 6) Jukka Palokangas 11.03.