Illinjuoksut 24062021

27.6.2021

Hannu Niemelä isännöi Illissä

Hyvänlainen joukko kansaa saapui aloittamaan mittumaaria Illinjuoksuilla, osa juosten, osa penkkiurheillen. Tai oikeammin Illistä puhuen, ollen kirkonpenkkiurheilijoita. Ihanaa oli nähdä lukuisten pariskuntien saapuneen vahvistamaan perheonneaan ja voimaantumaan Illin huikeisiin fiiliksiin. Kesän ensi visiitin tehnyt Jakkilan kultakurkku Matti von Backman viritti ilmoille kesäisen potpurin laajasta repertuaaristaan.

Edellispäivän uutinen naapurikaupunki Oulun Tannilan kaupunginosasta puhutti kansaa. Tannilassa oli vieraillut valtava haikaraparvi. Vanhempi polvi muisteli Tannilan tunnetun ennen vanahaan kansanperinteestään puukkohipasta.   Kirkonpenkin väki ilahtui Tannilan haikarauutisesta. Yli-iiläisiä ei ole juuri näkynyt illinjuoksuissa, kun monitoimimies Timo Mäkelällä on liian monia rautoja tulessa. Paikkakunnalle muuttaneetkin keskittyvät lauluun ja viuluun. Penkillä laskeskeltiin, että jo kymmenen vuoden päästä ilmaantuu Illin kakkoselle iso joukko tannilalaisia ja kahdenkymmenen vuoden päästä on vitosella vipinää.

Haikaroiden vierailusta on laajemmatkin seuraukset Oulun kaupungille. Tannilaan häätyy avata ensihätään paarmuskan virka. Kevättalavella alakaa olla isosti päästöpuuhia. Pikapuolin pitää perustaa päiväkoti ja kuuven vuojen päästä koulu eskareineen. Isot investoinnit on eesä varsinkin, jos haikarajoukko alkaa pörähtää kylälle vuosittain. Varmaan on investoitava infrastruktuuriinkin. Oulun kaupungin johto on jo ehtinyt reagoida asiaan. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja majuri evp. Juha Hänninen on ruvennut kokoamaan kriisinyrkkiä tilanteen nopeaa ratkaisua varten. Kirkonpenkin harras väki antoi asialle kaiken tukensa ja oli ilahtunut koollekutsujasta, joka on paitsi upseeri myös pappi. Von Backman lupasi tulla laulamaan koulun vihkiäisiin.

Penkillä syntyi uutta raatia, kun Lies-miesten Arpan ja Osmon, Tiiron Matin, Rekisteröitymättömän, Taavin rouvineen, Järvenpään Reksan ja Matin sekaan saapui Tiomilan sankari suunnistajalegenda Pernun Pentti. Siinä alettiin muistella vanhan radan Illinjuoksuja Järvenpään Matsonin kanssa. Hölökkärajat olivat paukkuneet mennen tullen. Urheilutuloksillahan on tapana parantua kuin laatuviini, kunhan aika kuluu. Kauppilan kansakoulun touhutkin tuli käytyä läpi ennen kisan alkua.

Direktoraatti Nööti, Ari, Arja ja kellomies vastaan otti  koko joukon nimiä. Ennakkoveikkauksissa oli pienimmällä kertoimella illinisäntä Hannu Niemelä, jolla on kyllä tiettyä kotikenttäetua juostaanhan aivan tiluksiensa rajanaapurissa. Suosikki piti pintansa. Talvellinen hiihdon SM-mitalisti Matias Uusitalo piti hiihtoniilojen lippua korkialla ennen rastikettu Juho Hiltusta. Isä-Erkki oli vähän epävarmoissa aatoksissa Juhon mitalimahiksista, mutta lopulta hyvin tyytyväinen. Hyvä startti tulevalle rastiviikolle. Fanit olivat ilahtuneita tutun illinkävijän Maija Oravamäen ilmaantuessa lapun noutoon. Pistesija tuli että heilahti. Kun isannus Jani oli minuutin turvavälin päässä eliitissä, tuli hyvä juhannusmieli. Illin kyläyhdistyksen sopii pitää lippuja tangossa maanantaihin saakka. Kuntoaan koko kevään piilotellut toinen illinisäntä Hiltula nappasi pistesijan Lehtisen kannoilla. Tieto kahdesta huippusuorituksesta toimitettiin kylänvanhin Haataisen postiloovaan välittömästi.

Kokeneen Laineen ja juniori Roopen välissä kipitti Marika SB:hen. Saman merkinnän sai pistää lähes kaikkien perään. Kokenut Kuokkanen näyttää vakiinnuttavan aikansa alle 20:n. Samaa rajaa lähestyvät tiukasti Kangasharju ja Laurila-Harjukin. Sandströmin jäätävän kirin uhreiksi joutuivat Holmi maalikameraratkaisulla ja Pennanen ja Hiivalan kasvatti Kakko vähän reilummin. Hilla venyi huimaan PB:hen kokien niukan tappion Latvamäelle. Timo Torkkeli teki mielettömän debyytin. Pedagogeista oli lupaava tulokas Pialiina reilun turvavälin edellä Katia. Pulkkisen pariskunnan rouva taittoi taipaleen palindromiaikaan sauvoin, minkä direktoraatti hyväksyi kernaasti.

Vasikkasaaren Patrikki piti rinttipäivän ja tempaisi kakkosen huippuaikaan. Limingan nuorimies Iiro uhkaili kasin haamurajaa ja Terhi jatkoi Vasikkasaaren kunniakkaita urheiluperinteitä pronssillaan. Katsomo kannusti seisaallen nousten Kaspianin ja Annin hienoa kirikamppailua hevosenkengässä. Tuloksena Annille yli minuutin parannus enkkaan. Perässä nähtiin  luonnonoikku, kun Soinnulla oli jäneksenä etelänvares.

1. Hannu Niemelä 17.21, 2) Matias Uusitalo 17.44, 3) Juho Hiltunen 17.54, 4) Maija Oravamäki 18.06, 5) Juha-Matti Lehtinen 18.07, 6. Arto Hiltula 18.28, 7) Jani Laine 18.31, 8) Marika Krohns 18,52, 9) Roope Sassi 19.00, 10) Jani Oravamäki 19.03, 11) Pekka Kuokkanen 19.56, 12) Teemu Kangasharju 20.08, 13) Pekka Laurila-Harju 20.48, 14) Thomas Sandström 20.50, 15) Rauno Holmi 20.50, 16) Niko Pennanen 20.56, 17) Hannu Kakko 20.58, 18) Toni Latvamäki 21.34, 19) Hilla Mäenpää 21.35, 20) Timo Torkkeli 21.41, 21) Timo Krohns 21.46, 22) Marjo Vesala 21.53, 23) Keijo Pulkkinen 22.01, 24) Esko Takalo 22.11, 25) Aki Huovinen 22.19, 26) Kariina Kauppinen 22.38, 27) Jussi Tiiro 23.04, 28) Jari Meriläinen 23.13, 29) Vesa Savolainen 23.25, 30) Hanna Ruotsalainen 23.33, 31) Reijo Hummastenniemi 23.37, 32) Saana Backman 24.29, 33) Pialiina Syrjänen 24.35,  34) Kati Kuivalainen 24.46, 35) Pekka Kuivalainen 25.23, 36) Anu Pulkkinen 25.52, 37) Reko Koskinen 32.04, Yksi DNF

1) Patrik Mäenpää 7.20, 2) Iiro Niemikorpi 8.04, 3) Saaga Pesämaa 8.18, 4) Kaspian Krohns 10.43, 5) Anni Pennanen 10.44, 6) Sointu Huovinen 17.26, 7) Marja Kari 17.26.