Illinjuoksut 18092020

20.9.2020

Aarre Paukkerista Illin vitosen nuorin voittaja

Syksy näytti voimansa kesän Illinjuoksujen toiseksi viimeisessä kisassa. Koillistormi oli edellispäivänä tyhjentänyt Perämeren. Nahkiset pyörivät jokisuulla neuvottomana, mihin nousta matalasa kivikosa. Vaan annas olla, kun päästiin perjantaihin. Tuuli pyörähti lounaalle, vesi nousi ja nahkiset viillinä ylävirtaan. Passasi käyvä kovulla. Ilimoista raatattiin kirkonpenkilläkin. Järvenpään Reksaa toki onniteltiin lisävuojesta Matti von Backmanin laulun voimin. Paikalla nähtiin toinenkin Tiomila-sankari Pentti Pernu, joka muisteli urotöitään Illinjuoksuissa 30 vuoden takaa. Vode rouvineen aloitti viikonlopun tutulla paikalla Lies-miesten Osmon ja Arpan vieressä, toisella puolella Järvenpään Matsoni.

Ilimastosta raatautti vilimitähti Angelina Jolie, joka kuulutti Iistä nuoria ilimastosankareita juutuupiin. Järvenpään Matsoni kyseli, oliko von Backman huomannut Angelinaa Sohosa käyessään? - No höpö, eikö se oo sieltä Höllyvootista? aprikoi von Backman. Kirkonpenkin väki näki sankarihaun vakavana ikärasismina, koska sankariksi haettiin vain teiniä. - Nyt ois #miituun paikka, tuumi veteraanipitoinen jengi. Von Backmanin mielestä penskat eivät ole ikänsä takia kerenneet palijo sankaritöitä tekemään. Ilimastoteot ovat Iissä vanha asia tuumi Matti. - Eräs kaima-Matti ruukasi aina sanua tervehykseksi "sievä ilima". Kirkonpenkin väki vakuutti, että eivät oo koskaan olleet ilimanpilluusa, vaan pitäneet sen puhtaana. Toivottiin kovasti, että Angelina Jolie tulisi Illinjuoksuihin kattelemaan puhasta ilimaa ja varsinkin ilimapiiriä. Voitaisiin nimetä baanan takakaarre Angelinan kurviksi Pameloitten jatkoksi. Ulukokausteella parveili visailuväkeä, mikä on syksyn merkki. Quizmen Toni Latvamäki ja Aki Huovinen raatasivat Tohveliroistojen kans ennen juoksua, Teemana kuului olevan urheiluveikkaus. Itämaan tietäjä katteli sivummalla.

Juoksun startissa oli skandaalin käryä. Osa näki Aarre Paukkerin ottaneen niukan varaslähön. Kellomies korjasi termiä sen verran, että Illissä ei ole varaslähtöjä. Niitä on marketeissa juoksukaljakisoissa, jotka voittaa yleensä vartija. Direktoraatti Nööti, Ari, Arja ja kellomies pui kisan jäläkeen lähtöä puoli tuntia. Äänin 2-2 naisjäsenen äänen ratkaistessa lähtö hyväkstyttiin. Hyvä niin, sillä Lakeuden Viikatemiesten 16-vuotias renkipoika Aarre Paukkeri viiletti nuorimmaksi Illinjuoksujen voittajaksi suveneerin esityksen jäläkeen. Meni vielä komiasti hölökkärajan alle.

Podiumin kolmikko oli ikäjakaumaltaan ainutlaatuinen mihin tahansa kisaan verrattuna. Teini-ikäisen voittajan takana nappasi pronssin 63-vuotias ikäluokkansa maalimanhuippu Jukka Kauppila. Välliin änkeysi illin isäntä Arto Hiltula, iältään edellisten puolivälistä. Podiumin ulokopuolelle tipahti 15-vuotias Roope Sassi ennen kokenutta eliittijuoksijaa Päkkilää. Hevosmies-Heikki veti Elina Heikkisen komeasti alle naisten hölökkärajan. Toni Backmanin perässä ehtivät eliittiin vielä pomminvarma 20:n juoksija Jussila ja  rastimies Loukusa. Quizman Latvamäki teki Mördarbackenin jäläkeen taktisia kömmähdyksiä, kun Puurunen uunotti koviin kisoihin vielä äkkinäistä miestä.

Pitkästä aikaa nähtiin baanalla Illin neito Inka. Hurja kiri jätti Puttaan pojat Meriläisen ja Savolaisen ikäänkuin lehdellä soittelemaan. Savolaisen hurja syyskunto vei jälleen SB:hen eikä PB:kään ole kaukana. Suurimmat suosionosoitukset hevosenkengässä sai Reko. Rekon fan-clubin presidentti von Backman nostatti julmetun huutomyrskyn, joka siivitti Rekoa askel askeleelta lähemmäksi jälleen Pameloilla uupunutta Jounia. Saa nähä, miten käy ensi kerralla vai loppuuko kesä kesken?

Kakkosen vauhdinpitäjäkin löytyi Lakeuden renkipoikien joukosta. Aapo Mäkiniemi hurjasteli komeasti alle seitsemän minuutin. Kakkonen Jimi Kenttälä alitti kasin hölökkärajan hänkin. Pronssille kipaissut debytantti Minna Kubin jäi rajasta harmittavasti sekunnin perheen ankarasta kannustuksesta huolimatta. Ystävykset Minna ja Anu totesivat direktoraatille Illiin tulon syyksi, että "mitäpä sitä muutakaan kannattaa perjantai-iltana tehä". Laittamattomasti sanottu. Maailmankuulut Illinjuoksut tunnetaan kulttitapahtumana, jossa käyminen alkaa kuulua liikuntaa harrastavien yleissivistykseen, lähes kansalaisvelvollisuudeksi. Kaverukset Niilo ja Joona kävivät hurjan kamppailun eikä Nöötin maalikamerakaan löytänyt pojille eroa. Reippaasti kakkosen kiertäneet Eeli ja Alisa ovat lajissaan nuorimpia. Alisan ikäennätystä on paha panna alemmaksi omin jaloin.

Ensi kerta onkin sitten kesän viimeinen. Saadaan taas yli 700 vitosta tai kakkosta tällekin kesälle.

1) Aarre Paukkeri 16.49, 2) Arto Hiltula 17.40, 3) Jukka Kauppila 17.46, 4) Roope Sassi 18.22, 5) Lauri Päkkilä 18.24, 6) Heikki Tiiro 18.34, 7) Elina Heikkinen 18.40, 8) Toni Backman 18.56, 9) Jani Jussila 20.01, 10) Markku Loukusa 20.13, 11) Janne Paavola 20.34, 12) Toni Latvamäki 20.43, 13) Jorma Puurunen 20.58, 14) Tapio Hökkä 21.12, 15) Saaga Sassi 21.17, 16) Aki Huovinen 21.21, 17) Niko Pennanen 21.56, 18) Inka Välipakka 22.02, 19) Jari Meriläinen 22.03, 20) Vesa Savolainen 22.14, 23) Erkki Manninen 25.23, 24) Jouni Hattunen 30.59, 25) Reko Koskinen 31.25.

1) Aapo Mäkiniemi 6.57, 2) Jimi Kenttälä 7.51, 3) Minna Kubin 8.01, 4) Anu Kivipää 8.42, 5) Niilo Mustonen ja Joona Kantola 9.36, 7) Eeli Mustonen 24.00, 8) Alisa Kirstinä 25.07.