Illinjuoksut 07082020

9.8.2020

Tiukkoja taistoja Illissä - Matti Korhonen hiku

Illin perjantaissa kävi melkoinen kuhina, ei niinkään juoksijajoukoissa, vaan stadionin tantereilla.  Oli tulossa hirvikoirien missikisat. Kehien ja telttojen pystytyksessä hääri väkeä kuin helluntain epistolassa, toimeliasta porukkaa. Outoja oli suurin osa, mutta kirkonpenkin väki tunnisti Kelteri Jr:n ja takavuosien illinjuoksuista ja -hiihdoista tutun Korttilallin Pentin.  Kirkonpenkillä nähtiin tuttu kööri etunenässä nestor Kamsulan Leke, Lies-miehet Arppa ja Osmo, Järvenpään Reksa, rekisteröitymätön sekä Matti-trio Järvenpää, Tiiro, von Backman. Toisella penkillä oli vakiovieraaksi ruvennut Taavi Hilkka-rouvan kanssa ja eteläpuolella reipas tyttö Marja-Leena, joka oli sauvakävellyt koko illinlenkin molempien siltojen kautta. Kollisteli siinä Holmströmkin, jota ei ole vielä saatu numeronnoutoon.

Rantapohjasta oltiin luettu, että koirakisat pidetään vallitsevan koronatilanteen mukaan Kennelliiton ohjeistamana. Paikalle ei päästetä kilpailijoita fanittavia koiria eikä varsinkaan niiden isäntiä tai emäntiä. Kirkonpenkin väki pohti, miten sessojen turvavälit onnistuvat. Hauvat kun ovat innokkaita haistelemaan lajitovereittensa peräpäätä eikä metrin, parin väli taida tyydyttää. Direktoraatin ja koiraväen yhteistyö pelasi saumattomasti. Direktoraatti Nööti, Arja, Ari ja kellomies lupasivat Iillinjuoksujen käsidesit koirien tassujen desinfioimiseen. Itse pääosan esittäjiä eli hirvikoiria ei luonnollisestikaan näkynyt tienoilla. Kaikki olivat trimmattavana kampaajilla ja pedikyristeillä. Eräs Turhapuron varren isäntä oli paikalla sessansa kanssa, mutta Tiiron Matti neuvoi tulemaan vasta huomenna ja opettamaan hauvaa pitämään korvat ylöspäin eikä alaspäin, kuten nyt oli.

Illan kisaa sävytti yhteensattumien aiheuttama notkahdus osanottajissa. Kuitenkin nähtiin hurjia otatuksia ja kiritaistoja sekä kesän kovimpia kannustushuutoja kirkonpenkiltä. Jurykopissa veikkailtiin tuleeko Pameloille ensimmäisenä illinisäntä Arto Hiltula vai hiihtoniilo Matti Korhonen. Korhonenhan se tuli ja maaliinkin hyvällä turvavälillä. Illinisännällä taisi olla joku tavoiteaika, koska vilkuili kelloa n. 12 metrin välein. Saattoi olla jo perhosia mahan pohojasa, kun seuraavana päivänä odotti kehädebyytti koiran kanssa. Kirstinä otti ties kuinka monennen pronssin.

Ensimmäinen huikea taisto nähtiin juniori Roopen ja hevosmies-Heikin kesken. Roope oli sivakoinut valmistautumistreenin Kipinässä mutkin ja se siivitti kymmenen sekunnin ennätysparannukseen. Harvoin on hevosmies-Heikkiä kirissä kukistettu, mutta nyt se tapahtui. Tuttuun tapaan Backmanin Toni seurasi Heikkiä kuin hai laivaa. Kangasharju jätti Kuokkasen tämän kovasta ajasta huolimatta. Vasikkasaaren Patrikki on jo eliittiputkessa. Aika jäi harmittavasti sekunnin enkasta. Viimeisen kunniakkaan eliittipaikan nappasi Toni Latvamäki. Saavutus ylittää kirkkaasti miehen kovat visailukisameriitit.

Puttaan Meriläisen hurja kiri herätti kirkonpenkkiläiset raikuviin aplooteihin. Vielä kun olisi ollut joku rinnalle. Toinen Puttaan poika Savolainen oli tällä kertaa vakiominuuttinsa isommalla puolella ja peesissä tuttuun tapaan Artsi. Talvensaari ja Pietilä taisivat olla debytantteja Illinjuoksuissa. Hienot vihreät unisexit juoksupaidat herättivät ansaittua huomiota. Hevosmies-Jussi kävi tiukan taiston Marjutin kanssa voittaen SB:llä toisin kuin veli-Heikki omansa. Hannan aika 2525 herätti entisten nuorten sävellahjaikäisen kellomiehen herkkiin tunnelmiin. Ajanotto meinasi unehtua, kun mies alkoi hyräillä jenkki-duo Zager & Evansin v. 1969  hittibiisiä  In the Year 2525. Tippa linssissä hän muisteli Robinia (ei sitä Packalenia, vaan Esa Simosta), joka Kellon Ns:lla lauloi hittiään 2525 (kakskytviis-kakskyviis) ja seisoen samalla yhellä käjellä.

Von Backman raatautti ennen ja jäläkeen juoksun Elli-Tarja Hallikaista, jonka tunnisti murteesta pohjoisen tytöksi. Elli-Tarja on nähty Illissä enimmäkseen talvijuoksuissa. Jouni oli tehnyt viikolla pitkän valamistautumisharijotuksen ja polkenut Kantolantietä niin hurjasti, että oli hurauttanut Laitakarin tienhaaran ohi ja saanut topattua vasta Persossa (på svenska i Persu). Oli se Laitakarikin löytynyt paluumatkalla.

Harvoinpa on Illin kakkosella nähty niin hienoa voittotaistelua kuin nyt. Vilma ja Veeti painelivat loppusuoraa hurjasti rinta rinnan katsomon kannustaessa raivokkaasti. Aika oli sama, mutta Nöötin maalikamera sai Vilman voittajaksi. Yhtä tiukka taisto nähtiin pronssista Illin neiti Inkan ja Vilman pikkusiskon Siljan välillä. Kameraratkaisuksi meni sekin ja Inkan eduksi. Heta paranteli reippaasti enkkariaan eikä äiti meinannut pysyä kouluun valmistautuvan Aten peesissä. Atte toivoi, että Haminan koulun ekaluokkalaisilla on liikuntatunneilla ainakin kerran viikossa Illin kakkonen. Se tekee lapsista reippaita ja kuuliaisia.

1) Matti Korhonen 17.15, 2) Arto Hiltula 17.33, 3) Hannu Kirstinä 18.07, 4) Roope Sassi 18.36, 5) Heikki Tiiro 18.36, 6) Toni Backman 18.47, 7) Teemu Kangasharju 19.24, 8) Pekka Kuokkanen 19.31, 9) Patrik Mäenpää 20.07, 10) Toni Latvamäki 20.37, 11) Niko Pennanen 21.22, 12) Jari Meriläinen 21.50, 13) Vesa Savolainen 23.04, 14) Arto Hand 23.27, 15) Alpo Talvensaari 23.39, 16) Markku Pietilä 23.44, 17) Reijo Hummastenniemi 24.07, 18) Jussi Tiiro 24.31, 19) Marjut Vuorenmaa 24.33, 20) Hanna Soronen 25.25, 21) Elli-Tarja Hallikainen 26.20, 22) Jouni Hattunen 31.53.

1) Vilma Majava 8.36, 2) Veeti Sorakangas 8.36, 3) Inka Niemelä 9.07, 4) Silja Majava 9.07, 5) Heta Mäenpää 9.11, 6) Atte Backman 11.33.