Illinjuoksut 13.8.2019

16.9.2019

Hannu Kirstinä nopein Illissä - Maria Virpi PB:hen

Syksy oli taas viikon lähempänä ja samalla Illinjuoksujen kauden päätös parin viikon päässä. Ilima oli kolia ja pilivet allaalla. Saje kuitenki pysy poisa niinku normaalistikki Illisä. Poissa oli iso osa kirkonpenkin rahvaastakin. Voipi sanoa, että väkikato. Tuota pohtivat penkillä Vode, Kamsulan Leke ja Järvenpään Reksa. Kukin yritti muistella, oliko Päivi Räsänen pitänyt puhheita viime aikoina ja jos oli, niin mitä on sanonut. Tunnettuahan on, että kun Päivi antaa lausunnon, menettää kirkko 100000 jäsentä. Nyt oli häätyny olla puhe jossakin, ja siitä Illin kirkonpenkin väki oli suivaantunut.

Illin Kylänvanhin Matti Haatainen näkyi olevan suunnistamassa. Yksi rasti taisi olla kirkonpenkillä. Soisi useammankin löytävän rastinsa perjantai-iltana sieltä.  Epäseleväksi jäi, mihin väki oli penkiltä kaikonnut. Vode kertoi, että Jäppisen ovellakaan ei ollut jonoja, kun oli pyöräillyt Illiin. Tutkimattomia ovat herrojen tiet, joskus rouvienkin. Vode oli ollut päivällä aikkaamasa mettähommisa. Hirvikärpäset olivat purreet viis kertaa. Tiiron Matti tuumaili, että häntä ei oo purassu muu kuin urheilukärpänen, eikä siitä oo isompaa haittaa. Kirkonpenkin nestor Leke uskoi väkensä tulevan tunnon tuskiin ja palaavan istumasijoilleen.

Direktoraatissa häärivät tällä kertaa Nööti, kellomies ja Tiiron Matti, jolta homma käytti rutiinilla. Numerot siirtyivät näppärästi vihkokompuutteriin ja siitä isompaan kierrevihko-keskusyksikköön. Päkkikankaan yksi kansallisurheiluista on laistonkatku, joka ei kuulu e-urheiluun, vaan p-urheiluun. Laistoksi meni tällä kertaa Kapustan Kalskeen edustusjoukkueen Illinjuoksu. Porukalla oli ollut edellisenä viikonloppuna juoksuaika Lapissa. Miesjäsenet eivät olleet muistaneet niellä kapselia, kuten laulun mukaan Kaamasen tiellä tulee tehdä. Näín ollen palautumisprosessi oli kesken eikä juoksuaika ollut vielä palannut. Miehet lupasivat tilanteen korjaantuvan kauden loppuun mennessä.

Hyvä kisa silti saatiin illan päälle. Mitalit nappasi tuttu gängi Hannu Kirstinän johdolla Jani Laineen ollessa tuntumassa. Merkille pantavaa oli hevosmies-Heikin viriä juoksu, joka tuotti SB:n. Illan sensaatio oli harvalukuisen katsomon ällikällä lyönyt Maria Virpi, joka paineli uudelle minuutille. Holmström ja Pesämaa katselivat äimänkäkenä ja Pietikäisen Esa oli tippua pyörän päältä majan nurkalla. Klemolan isäntä tuumasi, että järjestys on niinku pittää, kun katseli Roope-pojan kantapäitä. Hyvästä peesistä huolimatta Mari jäi harmittavat kuusi sekuntia hölökkärajasta.

Rauno Holmi ja Toni Latvamäki voivat liittää CV:eihinsä komean meriitin eliittipaikasta Illissä. Tonin aika on kaiken lisäksi Quiz-men's record. Ei ihme, että juniori, 15 pv, tuhisi tyytyväisenä vaunuissa. Minnan perässä Sassin sisarukset hurjastelivat mahtiaikoihin. Iskällä ja äiskällä olivat aiheellisesti suut messingillä. Puttaalaisten perässä Puurunen tuumaili, että oliko 24 h:n juoksu sittenkin liian pitkä valmistautumisharjoitus tällä kertaa.

Kakkosen herra oli jälleen Matteus. Alle ysin puristi Jerekin. Joku oli näkevinään Olli-papan valmentajana nurkanpäässä. Saaga ja Inka taisivat sivuta enkkojaan, mutta Oona tekaisi uuden. Juuli pisteli alle cooperin ja Reko juoksi koko ajan.

1) Hannu Kirstinä 17.45, 2) Kyösti Kujala 17.58, 3) Heikki Tiiro 18.27, 4) Jani Laine 18.40, 5) Maria Virpi 18.48, 6) Roope Klemola 19.30, 7) Sami Klemola 19.56, 8) Mari Patanen 20.06, 9) Rauno Holmi 20.39, 10) Toni Latvamäki 20.46, 11) Minna Patanen 21.09, 12) Roope Sassi 21.42, 13) Saaga Sassi 21.45, 14) Tapio Virpi 22.31, 15) Vesa Savolainen 22.59, 16) Jorma Puurunen 23.09, 17) Marjut Vuorenmaa 24.31, 18) Jouni Hattunen 33.58.

1) Matteus Tuomikoski 8.10, 2) Jere Viinamäki 8.56, 3) Eemil Pennanen 9.17, 4) Saaga Pesämaa 9.18, 5) Inka Niemelä 9.27, 6) Oona Pesämaa 9.30, 7) Heli Vierto-Suorsa 9.37, 8) Juulia Virpi 11.43, 9. Reko Koskinen 13.45.