Illinjuoksut 7.6.2019

10.6.2019

Ville Jussila hellejuoksun haka Illissä

Koska oli helluntain aaton aatto, oli päivän selvää, että harras rahvas kokoontui Illin kirkonpenkeille suurin joukoin. Erään kirjallisen lähteen mukaan on helluntain epistolassa perinteellisesti ruukannut olla porukkaa. Puheensorinakin on ollut valtava vieläpä eri kielillä. Kova oli puheensorina Illin kirkonpenkilläkin, toki vain suomeksi, kun ruotsinvieras Kuusikkokin koirineen snackade bara finska.  Yksi puhui yhtä ja toinen toista  ilman varsinaista teemaa.  Raatit keskeytyivät, kun Mukavan Paikan Vanhaisäntä pyöräili paikalle. Kunniapaikka luovutettiin kohteliain sanankääntein. Syy moiseen honouriin oli viikolla medioista luettu uutinen, jossa Isännän mielitietty oli toiminut liturgina Juuson peltojen, vasikoiden ja mullikoiden siunauksessa.

Yksi paheennusta herättänyt asia nousi esille. Joku oli kuullut, että museon nurkilla on avattu keppanarata. Sitä on tarjottu jopa lapsille!  Ei ole reilua kunnan taholta keppana-alan yrittäjiä kohtaan. Haminalaiset muistelivat Koskiniemessä olleen keppanaradan, jonka taide on syrjäyttänyt. Kirkonpenkin kalamies oli tällä kertaa Oijärven mies Nymanin Eikka. Tiiron Matti oli käynyt oikein asiasta tehen ilimottamasa Oijärvellä Veeran Puodissa, että Illinjuoksut ovat alakaneet, tervetulua!  Eikka oli pyytänyt toistametrisen hauen Oijärvestä, ruovotki olivat kolome kiluva.

Olhavan poika Paason Pekka ja Pakasen Esa suunnittelivat starttia ensi kerraksi ja Koskisen Rekokin heitti kintasta josko sitä juoksisi.  Toinen Olhavan kasvatti pyöräilijänä tunnettu Vode oli käynyt varkain testaamassa vitosta. Kannustavia nyökkäyksiä tuli Matsonilta, Lies-miehiltä ja Kurkelalta.

Yksi raatin aihe oli, että kunnassa on kuulemma nykyään kaikki touhut hyvinvointihommaa. Kylillä on kokkouksia ja kunnantalolla virkamiehiä asiasta tehen. Ensi vuonna heitetään kaikki kökkäjäiset pois ja voijaan hyvin.  Ei osattu kirkonpenkillä oikein sanoa, onko Illinjuoksut sitä hyvinvointia. Ja jos on, onko hyvinvoivampaa juosta vitonen varttitunnisa vai puolesa tunnisa. Toivottiin hyvinvointivirkailijain tulevan selevittämään kirkonpenkille joku perjantai ennen puoli seittemää.

Nööti oli palannut juhlimasta direktoraattiin Arjan, Arin ja kellomiehen seuraksi. Vuorostaan Ari jätti seuraavaan kertaan virkavapaushakemuksen, joka hyväksyttiin. Juoksijoita ilmaantui numeronnoutoon mukava määrä. Porukka ihasteli suuresti uusia korianvärisiä maalitoloppia. Yleinen luulo oli, että uuvet tolopat houkuttavat tormaamaan maaliin entistä joutusammin. Katsomon ennakkoveikkauksissa oli pienin kerroin Jakkukylän kaupunginosasta taas maalaiskylän pojaksi palanneella Ville Jussilalla.

Ville painalsi hevosenkenkään hyvinvoivan näköisenä. Ei tietoakaan viime viikon rampeista. Yllätyksetön kakkonen oli Kujala, jota emäntä paimensi loppukiriin uhkaavan Eskelisen eellä. Ennakolta aanailtiin Henrikssonia podiumille, mutta toisin kävi. Muut pistemiehet olivat tuttuja naamoja. Kuokkanen teki komean come backin. Päkkikankaan kasvatti Juntusen Olsku pomppasi pystyyn kirkonpenkillä ja tuuletti villisti Kukkulan kiriessä Pameloille. Suunnistusmies Loukusa oli täysin vailla säänssiä. Eliittiin noussut yleensä gentlemannina tunnettu hevosmies-Heikki oli kirissä tyly naisten ykköselle Marika Krohnsille, joka jäi vaivaiset kuusi sekuntia hölökkärajasta.

Nuorukaiset Viljami ja Matias olivat viriällä päällä. Kokenut Savolainen ja naiskaksikko Kariina ja Marjo saivat sen tuta. Artsi ja Puurunen tekivät lupaavat kevään debyytit. Kuivalaiset pariskunnalla oli komento vaihtunut talvena aikana, mutta maaliin tultiin sopuisasti. Suorsan isäntä jätti emännän marjailemaan kauas taakseen. Kakkonen oli vähäväkinen. Kuulemma rippikoulu on uuvuttanut nuorioa. Hilla ja Venla mennevät uudelle minuutille jo seuraavalla kerralla. Simeon juoksi tarkasti palindromin. Olikohan tämä hyvinvointikertomus?

1) Ville Jussila 17.34, 2) Kyösti Kujala 17.59, 3) Janne Eskelinen 18.13,  4) Antti Henriksson 18.33, 5) Arto Hiltula 18.54, 6) Pekka Kuokkanen 19.22, 7) Pekka Kukkula 19.49, 8) Markku Loukusa 20.01, 9) Heikki Tiiro 20.05, 10) Marika Krohns 20.06, 11) Viljami Pennanen 20.54, 12) Matias Uusitalo 22.45, 13) Vesa Savolainen 22.53, 14) Kariina Kauppinen 22.57, 15) Marjo Vesala 23.19, 16) Arto Hand 23.30, 17) Jorma Puurunen 23.46, 18) Saana Backman 23.54, 19) Ari Suorsa 23.59, 20) Reijo Hummastennemi 24.29, 21) Pekka Kuivalainen 25.17, 22) Kati Kuivalainen 25.32, 23) Jari Meriläinen 25.42, 24) Heli Vierto-Suorsa 26.05,  25) Hannu Klaavuniemi 27.43, 26) Eemil Pennanen 30.34, 27) Niko Pennanen 30.35. yksi DNF.

1) Hilla Mäenpää 9.01, 2) Venla Varis 10.05, 3) Simeon Kujala 11.11.