Illinjuoksut 7.9.2018

10.9.2018

Hiihtäjät pääosissa Illinjuoksuissa - Matias Tiiro ykkönen

Sauli Meriläinen sekoitti Illinvitosen veikkauksen heti kerralla ilmoittamalla direktoraatille Nööti, Ari, Arja ja kellomies laistavansa illan juoksun ylikunnon pelosta. Viime viikolla miehellä oli ollut Germany-paita yllä ja se oli tuonut vain epäonnea. Kommentit Saksanmaasta olivat suoraa siteerausta Seppo Rädyltä 25 vuoden takaa. Perhelehteen sopimatonta tekstiä. Nyt oli Saulilla Barcelona-ihokas tottumassa seuraavan perjantain juoksuun. Jospa Messi siivittäisi askelta, vaikka kipeneen loivaliikkeinen tämä maalitykki onkin. - Kaksaria ei kannata veikata eikä voittajavetoakaan, harmitteli Tiiron Matti, kun näki setä-Riston toimittavan Matiaksen numerolapun noutoon.

Illinsaaren wanhaisäntä Haatainen oli palannut kirkonpenkille retriitistään Pyhästä Häkistä. Mukavan Paikan wanhaisäntä tipahti kärryiltä paikan kullessaan ja ihimetteli, missähän päin maalimaa se on. Ei kai Vatikaanisa tai Valamosa kun on pyhä? Ja miksi Haatainen oli pantu häkkiin - rauhallinen mies? Kaikkia ei voi ymmärtää tai tietää lohduttivat Vode ja von Backman vieressä ja joukon nestor Kamsula nyökkäili viisaasti.

Hiihtoniiloja alkaa ilmaantua syksyä kohti Illin tantereille yhä kovemmassa iskussa. Monet katsovat odottavin silmin asemissa olevia lumitykkejä. Milloin alkaa keskitys? Käyränperän Matias vieraili kolmatta kertaa paikalla ja tuloksena tripla kovalla ajalla. Illan rookie hopeamies Eero Aittolampi tunnetaan myös latu-urilta. Mies tempaisi tietämättään hölökkärajan alle. Kierikin kasvatti Jaakko Päkkilä tuppaa olemaan podiumilla aina, kun ilmaantuu Illin. Hurjalla kirillään hän usutti Kyösti Kujalan ennätysvauhtiin, eikä Kyösti murehtinut laisinkaan mitalitta jäämistä. Latujen sankareihin kuuluu Korhonenkin, jonka nopeudelle Ressu Redfort ei voinut kirissä mitään. Pitäisiköhän humppa vaihtaa polokkaan? Nymanin Eikka kärtti tulemaan Sampolaan treenaamaan 90-v. juhulatansseihin ja yritämään Kelterin kierrosennätyksen rikkomista.

Seuraavalle minuutille mahtui seitsemän ukkoa Illin isäntä Hiltulan johdolla. Sakari Ylönen kukisti terävällä spurtilla Härkösen.  Puttaan suksiurheilun Grand Old Man Erkki Ylönen myhäili penkalla. Ronkainen näyttää ottaneen takavuosien tähden Tervolan Topin roolin: pyörällä Illiin 32 km, hurja juoksu ja pyörällä takaisin. Kun vielä vielä välillä uikaisisi P-vihkon saaressa, saattaisi Ukkolan Jukka tulla tarjoamaan sopimusta Puttaan triathlonisteihin. Tuskin koskaan on eliitistä tiputtu niin kovilla noteerauksilla kuin nyt ja niin kovilla nimillä. Ei siinä vanhat meriitit painaneet Päkkilällä, Kukkulalla tai hevosmies-Heikillä.

Maria tuli vitoselle yhtä kovakuntoisena kuin viime vuonnakin ja hölökkäraja sai kyytiä. Laduilta tunnetaan kisan muutkin naiset Sanna ja Marjut. Jopa kaiken nähnyttä direktoraattia kohahdutti juniori Viljamin huippujuoksu. Kahdenkympin haamuraja jäi rikkomatta, vaikka kellomies kuinka puristi aikarautaa. Selkämystä saivat katella uudemmat tulokkaat Rajaniemi, Honkanen ja Ressu Redfortin kaveri Åkerman, jota yleisesti arveltiin ruottalaisten kaivinkonneitten sukulaiseksi. Kovasta ajasta huolimatta jäi eliitti kaukaiseksi haaveeksi. Ja kukapa olisi arvannut pöngäkaksariksi Klaavuniemi-Hattunen, kerroin oli mykistyttävä.

Kakkosella hurjasteli Vasikkasaaren nuorukainen Anton aika lähelle seiskaa. Rodionilla kulki tavanomaisen hyvin. Patrik pyöri normaalilla kasin seutuvilla. Kuka neuvoisi Mäenpään junioreille lenkkipolun Mankkointietä kouluun? Haminan juniorit Tuomikosket ja Eemil riemuitsivat ysin alituksista ja aikoivat kirjoittaa asiasta ainakin kolmisivuisen tutkielman alkuviikosta koululla. Saku tuli loppusuoraa niin kovaa, että isällä oli vaikeuksia pysyä mukana.

1) Matias Tiiro 15.46, 2) Eero Aittolampi 16.40, 3) Jaakko Päkkilä 17.25, 4) Kyösti Kujala 17.27, 5) Matti Korhonen 17.33, 6) Esa Mäkelä 17.38, 7) Arto Hiltula 18.05, 8) Sakari Ylönen 18.13, 9) Sami Härkönen 18.14, 10) Tuomas Ronkainen 18.35, 11) Lauri Päkkilä 18.38, 12) Juha Hiltunen 18.45, 13) Pekka Kukkula 18.46, 14) Heikki Tiiro 19.12, 15) Maria Virpi 19.25,  16) Sami Klemola 19.40, 17) Viljami Pennanen 20.00, 18) Pekka Rajaniemi 20.20, 19) Teemu Honkanen 20.21, 20) Aku Åkerman 20.26, 21) Sanna Martikkala 20.47, 22) Niklas Mäenpää 21.51, 23) Vesa Savolainen 22.25, 24) Jussi Tiiro 22.53, 25) Marjut Vuorenmaa 24.18, 26) Hannu Klaavuniemi 24.29, 27) Jouni Hattunen 31.46. yksi DNS, yksi DNF

1) Anton Mäenpää 7.09, 2) Rodion Kurtti 7.16, 3) Patrik Mäenpää 8.01, 4) Matteus Tuomikoski 8.26, 5) Hilla Mäenpää 8.40, 6) Eemil Pennanen 8.55, 7) Benjam Tuomikoski 8.59, 8) Saku  Vapa 10.54.