Illinjuoksut 17.8.2018

20.8.2018

Kyösti Kujala voittovuorossa Illissä

Lies-Arppa oli ensimmäinen istuja Illin kirkonpenkille, kun vietettiin taas kerran juoksujuhlaa. Pian saapuivat sukukaima Osmo, laulajapoika von Backman, Tiiron Matti, joka on perinyt nimikkopaikan isä-Lassilta. Hurauttihan siihen normaaliajallaan Mlukavan Paikan wanhaisäntäkin. Uutta raatinaihetta toi Illin wanhaisäntä Haatainen, joka oli ollut suunnistuskisoissa Latviassa. Ei ollut siellä kirkonpenkkejä katsojille. Hillaämpärikin oli ollut mukana turhan panttina, kun maastot olivat olleet käyräpitoista rytteikköä.

Raati katkesi äkkiä ja Mukavan Paikan wanhaisäntäkin meni hilijaseksi. Kirkonpenkin käytöskoodina on ollut iät ajat Ison kirjan ohje: nainen vaietkoon srk:ssa. Koskee myös kirkonpenkkejä. Ukkojen vaikenemisen aiheuttivat Lies-Arpan siskot, jotka ihan muina naisina vääntäytyivät istumaan eteläisemmälle penkille alkaen sukupuolelelleen ominaisesti porista. Ei puhettakaan hilijenemisestä. Jännittyneinä jäätiin oottelemaan viikonloppua, minkälaisen twiitin Timo Soini pukkaa ja mitä sanovat Sipilä ja Rinne.

Nöötillä, Arilla, Arjalla ja kellomiehellä oli direktoraatissa vaihtelua. Ampisillahan on näin loppukesästä ollut sukupolvenvaihos. On syntyny uuvella kujningattarella uusi työmiespolovi ja entiset työmiesampiset ovat joutuneet pansuunille. Direktoraatin kopissa pyöri kaksi ampista hakeutumassa kiky-sopimuksen mukaisesti aktiivimallin hoitoon, jotta pansuuni ei laske. Ampparit olisivat tehneet muutaman tunnn hukin Illinjuoksuissa, ja Jari Lindström olisi ollut tyytyväinen. Nööti lupasi, että ampiset saavat hätistää seuraavalla kerralla juoksijoita ennätyksiin, jolloin ei tartte jäneksiä.

Jänesjuoksu aiheutti polemmikkia kirkonpenkilläkin niin, että naisten läsnäolo unehtu. Vähävauhti-Veijola oli lupautunut Handin Artolle jänekseksi, vaikka on enemmänkin niiden haukkuja. Direktoraatti hyväksyi ilimotuksen, mitä kirkonpenkillä ei tiijetty. Jänesjuoksusta tuli melkoinen hulabaloo, kun samaan vetoon Arton lisäksi lyöttäytyi puolikymmentä muuta taivaltajaa. Arto meni kirkkaasti alle 22:n ja samaalla SB:hen muutama muu. Pudiksen kova kundi Puurunen katteli ihimeissään outoja selekiä etupuolellaan.

Hurjakuntoisen Kyösti Kujalan mitalin väri oli tällä kertaa kultaa ja rouva sai ikuistettua voittojuoksun tabletilleen. Sitä on mukava katella talven pimeinä iltoina. Hopealle kiri lupaava Kristian Palomaa, joka paransi debyyttiaikaansa uudelle minuutille. Sitten nähtiin hurja otatus. Junnilan pikajuna Ressu Redfort ja Juha-Matti Leskinen repivät loppusuoraa rinta rinnan hampaat irvessä. Pronssin nappasi Junnilan mies. Fanikerhon nokkamies Tiiron Matti huusi kirkonpenkiltä: - Ei oo menny humpat hukkaan! Ja toden totta. Ressu kertoi kuntonsa salaisuudeksi aamuyölle kestävät humppareissut.

Metodi on intervalli: aamukolomelta humpalta ja viijeltä ylös ja suunnistuskisoihin. Muut pistelijat tutuille naamoille Kukkula & hevosmies-Heikki, mutta seuraavat eliittipaikat olivat nuorison juhulaa: Vasikkasaaren Anton, Illin poika Markus ja Kapustan Kalkkeen Samu, ehtipä joukkoon vielä naisten keulilla Minna Patanen jättäen Vähävauhti-Veijolan jänestämät taakseen. Huomon pariskunta järjesti mukavan romanttisen perjantai-illan itselleen. Pistivät Emilin vitoselle ja kävelivät romanttisesti käsi kädessä Tohilanhaaran rantaan. Vajaat 22 minuuttia se onni kesti.

Illan onnistujiin kuului Tarja, joka riemuitsi uuden minuuttirajan alituksesta. Kellomies meinasi tulla ilonpilaajaksi kertomalla, että aine menee jonkun minuutin alle. Vuorokausijuoksija Heli piti Illin vitosta kovin lyhyenä. Direktoraatti neuvoi juoksemaan saman tien koko viikon ja lupasi ottaa ajan seuraavana perjantaina. Kakkosella oli tuima taisto Teemun ja Rodionin välillä ja tuloksena aivan hurjat enkkarit. Niklaksen oli jääminen pronssille. Tuomikosken veljekset ovat palanneet areenalle eikä hullummin kulkenutkaan. Saagan ennätyksestä iloittiin koko perheen voimin ja Pekka-papalle lähti tekstari välittömästi.

1) Kyösti Kujala 17.36, 2) Kristian Palomaa 17.50, 3) Esa Mäkelä 18.00, 4) Juha-Matti Lehtinen 18.01, 5) Pekka Kukkula 19.08, 6) Heikki Tiiro 19.50, 7) Anton Mäenpää 20.08, 8) Markus Pyörälä 21.10, 9) Samu Manninen 21.10, 10) Minna Patanen 21.33, 11) Aki Huovinen 21.37, 12) Janne Pihlajaniemi 21.42, 13) Emil Huomo 21.43, 14) Arto Hand 21.45, 15) Jorma Puurunen 21.47, 16) Vesa Savolainen 22.23, 17) Kari Holappa 22.52, 18) Ari Suorsa 24.24, 19) Marjut Vuorenmaa 24.42, 20) Aimo Veteläinen 24.57, 21) Ritva Ylisiurua 25.22, 22) Tarja Hand 25.40, 23) Tapio Manninen 27.08, 24) Heli Vierto-Suorsa 27.43, 25) Päivi Autio 29.02, 26) Jouni Hattunen 32.39.

1) Teemu Honkanen 7.14, 2) Rodion Kurtti 7.15, 3) Niklas Mäenpää 7.30,  5) Matteus Tuomikoski 8.36, 6) Arttu Pyykkönen 8.48, 7) Benjam Tuomikoski 9.25, 8) Tommi Vimperi 9.38, 9) Eemil Pennanen 9.40, 10) Saaga Pesämaa 10.27, 11) Jasmin Lepistö 10.36, 12) Oona Kellokumpu 11.12, 13) Niilo Mustonen 11.31, 14) Oona Pesämaa 13.47.