Illinjuoksut 3.8.2018

6.8.2018

Hannu Niemelä alle hölökkärajan Illissä

Viikontakaiset jutut raatauttivat Illiin kokoontunutta sankkaa juoksunystäväkansaa. Tiiron Matin ympärillä parveili utelias joukko ukkoja korvat höröllä kuulemassa sisäpiiritietoa kuninkuusraveista. Oli siinä ainakin juoksun laistanut Päkkikankaan Kukkula, Järvenpään Matsoni, Lies-Osmo, Holmström, Nymanin Eikka ja pari muutakin. Uskomatonta oli kuulla, että hevosväki ei jonottanut Rovaniemellä eniten makkiin, kalijatelttaan tai peliluukulle. Pisimmät jonot olivat olleet kuulemma vesipisteille. Ei sitä monikaan uskonu, onhan vesi ravipiireissä ylejään vain pollen juomaa ja isännillä aivan muut. Selitykseksi arveltiin se, että hevoskansa luuli saavansa vesipisteiltä ilimasia apeämpäreitä.

Kirkonpenkit olivat yhtä ahteria vaille täynnä, kunnes Mukavan Paikan wanhaisäntä hurautti sähköpyörällä sijalleen kipeneen hilijastuneena. Penkkinaapurit Vode, von Backman, Lies-Arppa, Oikaris-Kake, Kurkela ja Koskisen Reko ihimettelivät, eikö mies ollutkaan mennyt Piippurokkiin seikkaamaan, kuten Mukavan Paikan viijen uutisisa oli ennakoitu. - Ei veikkoste, tuumaili wanhaisäntä, huomena vasta mennään. Mennä viikon kuunpimennys pippalot olivat kuulemma onnistuneet, vaikka kuu oli näkynyt myöhäsä ja meleko huonosti. - Semmosta sattuu usiasti loppuillasta, aina ei nävy selevästi, tiesi laulajapoika von Backman, jonka ääni oli käheytyny. Ei auttanu, vaikka oli nielly loovallisen Figarolleja ja puoli pussia  kirkonpenkin hittikompisia uskovaisten pastilleja päälle. - Hevi ei nyt onnistu, mutta souli taittuu, kehui laulumies.

Direktoraatin jähytetyssä lukaalissa oli Nöötin, Arin ja Arjan seurana vähävauhti-Veijola jänkkäämäsä naisnimisiä urheiluseuroja, vaikka naistenviikko oli sivu. Illan juoksussakin nähtiin neitokaisten vahva panos, kun Kalevan kisoista palannut Erika Utriainen kirmasi pistesijalle ja Niina eliittiin heti perässä. Oli siinä ukkovaltaisella kirkonpenkillä siunailemista. Vitosen selvä kunkku minuutin kaulalla oli Illin uudisasukas Hannu Niemelä, joka juoksi lähes kotipihallaan, kun tiluksensa ovat hevosenkengän vieressä. Hölökkäraja puhkesi että heilahti.

Kujala oli kakkonen jo vanhasta tottumuksesta. Toisen podiumpaikan Illiin toi kylän nuorison valioedustaja Teemu ennen kovaa kilpakumppaniaan hevosmies-Heikkiä. Illan sensaatio oli seuraavana maaliin tormannut Aku Åkerman, liekö hullujussien sukua. Akulla oli vahva fanijoukko katsomossa Ressu Refortin johdolla. Ressu huusi kuin leijona loppusuoraa taivaltavalle Akulle: -Purista, purista! Epäseleväksi jäi, mitä olisi pitänyt puristaa. Yllätysnimiä oli eliitin loppupääkin. Markus vahvisti Illinkylän panosta, mutta Akin juoksun varjoon jäävät kaikki visailumenestykset eikä Artokaan ole moista saavutusta saanut sitten pesiksen huippuvuosiensa.

Suorsa oli juoksuleskenä, kun emäntä on äitynyt kisaamaan vuorokausikaupalla. Nymanin Eikan valmentama Klaavuniemi teki SB:n ennen hyvin juossutta Marjutia ja debytantti Korhosta. Turhapuron varren kasvatti Sanna oli saapunut verestämään muistoja entisille juoksu- ja hiihtobaanoille Britteinsaarilta saakka. Hyvin kulki vielä. Mutta mihin kerkiää Päivi ennen syksyä? Aika tippui lähes minuutin. Kansa tervehti ilolla pitkästä aikaa Illissä nähtyä Pohjois-Iin poikaa Markku Kaikkosta.

Aaro Ahola on polliisi kakosella aina, kun ilmaantuu paikalle. Nuorukainen veti Rodionin ja Paavon huippuvauhtiin. Hyvin juoksivat Puttaan pojat Joonas ja Ville ennen tyttöporukkaa, jossa nähtiin parit sisarusparit. Olikohan Annukalla ja Oonalla sopupeli? Kauanko äiti-Veera pysyy Soinnun mukana?

1) Hannu Niemelä 16.55, 2) Kyösti Kujala 17.53, 3) Teemu Pyörälä 19.07, 4) Heikki Tiiro 19.46, 5) Aku Åkerman 20.29, 6) Erika Utriainen 20.39, 7) Niina Holmström 21.06, 8) Markus Pyörälä 21.53, 9) Aki Huovinen 22.02, 10) Arto Hand 22.23, 11) Katariina Pyörälä 23.37, 12) Jussi Tiiro 23.46, 13) Reijo Hummastenniemi 24.14, 14) Ari Suorsa 24.33, 15) Hannu Klaavuniemi 24.59, 16) Marjut Vuorenmaa 25.26, 17) Esko Korhonen 28.19, 18 Sanna Hekkala-Rolfe 28.31, 19) Päivi Autio 29.00, 20) Jouni Hattunen 32.50, 21) Markku Kaikkonen 42.42.

1) Aaro Ahola 7.19, 2) Rodion Kurtti 7.26, 3) Paavo Niemelä 7.31, 4) Joonas Kivistö 8.24, 5) Ville Havana 8.29, 6) Annika Häyrynen 9.16, 7) Milla Kurkela 10.10, 8) Inka Niemelä 10.22, 9) Annukka Jylhänkangas 10.38, 10) Oona Jylhänkangas 10.39, 11) Pihla Niemelä 10.56, 12) Saaga Pesämaa 11.03, 13) Niilo Mustonen 13.30, 14) Sointu Huovinen 17.56.