Illinjuoksut 6.7.2018

15.7.2018

Tutut naamat Illin podiumilla

Illissä perjantai-iltaisin käyneet eivät ole voineet olla huomaamatta, että Illinjuoksuissa on ollut tänä kesänä käytössä verekset numerot. Laput ovat Nurkkakunnan omaisuutta ja liivimallia. Ei ole tarvinnut värkätä taipperien kanssa. Direktoraatille on ollut suuri helpotus isofonttinen numero. Myös käyttäjät ovat ilahtuneet. Lappu on monella korvannut juoksuihokkaan. Vantterimmille liivi on toiminut kuin penkkipunnertajien nostopaita: yläkropasta sen verran tiukka, että nostaa rinnan rottingille ja antaa uljaan ryhdin. Eino Leinon -päivän juoksuissa joduttiin palaamaan edesmennen Iin Osuuskaupan n. 60 v. sitten sponsoroimiin lappuihin.

Nurkkakunnan puuhakas tapahtumavastaava Räinän Riitta oli nimittäin tehnyt ennakkokatselmuksen Illin tapahtumaan. Riitalla on hyvin herkkä nokka, vaikka se ei ole iso. Hän tunnisti numeroliiveissä testosteronin aromia, minkä vuoksi ehdotti liivien pesua. Kun ollaan ympäristöystävällisessä kunnassa, jossa moottorikelkatkin uivat uimarannassa, ei käynyt laatuun mikään konepesu puluvereineen. Riitta aikoi viijä liivit Raasakkaan uittourheilijoiden ylle. Nämä kun pulahtelevat kosken pyörteisiin kaikkoaa hien aromi. Direktoraatti Nööti, Ari, Arja ja kellomies neuvoi pesemään Pakasen Rikun numeron nyrkkipyykissä, sillä Rikulla ei ole tapana uiskennella kesken koskenlaskun.

Pitkiä pyöräilyjä harrastava Vode kehui kirkonpenkillä paikalleen istahtaneen teräsvaarin Kamsulan Leken kuntoa. Vode oli pysynyt hädin tuskin völijysä Olhavan suoralla, kun Leke oli revitellyt 21-vaihteisellaan 35:ttä. Ei ollut Vode kerennyt katella pulloja tienposkesta. Sähköpyöräilijä Mukavan Paikan wanhaisäntä nyökkäili kunnioittaen vieressä. Vanha Rantapohja paljasti, että wanhaisäntä on entinen jalkapallojuristi, jolle on tullut lämpimiä ja nostalgisia muistoja meneillään olevien Putinin Volodjan kisojen aikana. Ei ollut ennen kameroita, kun vihelleltiin pilikkuja ja paitsioita. Tiiron Matti, Holmström ja Matsoni koittivat kalastaa kaksieuroista kuistin raosta. Aikoivat ostaa ensi kerraksi pakkauksen purukumia ja jauhaa siitä täyn rautalangan päähän ja onkia euron pois. Matsoni muistutti, että kannattaa käyttää Illistä onkipuolelle siirtynyttä Taavia konsulttina.

Illinjuoksuja vuosia ilahtuneena seurannut Kansainvälisen Yleisurheiluliiton IAAF:n pj. Sebastian Coe, joka on harmitellut sitä, että ei ollut koskaan tullut Illiin juoksemaan, oli lähettänyt delegaattinsa Matti Hannuksen jokakesäiseen tarkastukseen. Matti totesi direktoraatin olevan ajan tasalla ja fasiliteettien kunnossa, erityisesti hienot maalitolopat. Passasi siinä juoksut pitää. Itse kisasta ei ole erityisempää kerrottavaa. Kärjessä tutut naamat Kujala ja Laine sekä sukunsa mainetta kiitettävästi yllä pitänyt Päkkilä. Elittiin kirmaisivat normiporukan Kukkulan ja hevosmies-Heikin ohella vuosien tauon jälkeen Sakari Ylönen ja Matti Kalenius. Ilahduttavaa oli nuorten neitokaisten Sallan ja Niinan panos.

Suurkaupunki Pudiksen kova kundi Puurunen niputti Puttaan kaupunkilaispojat Savolaisen ja Meriläisen ja siinä sivussa Sandströmin, jonka jälkikasvu kävi tervehtimässä direktoraattia. Veteläinen ja Manninen olivat haalanneet paikalle uuden tykin Jussi Sallan, joka hätisteli jo eliittiä. Jouni sortui yliyrittämiseen, vaikka oli jättänyt puhelimen pois. Kakkosen keulilla oli joka toinen Mäenpäitä Antonin johdolla. Pojat vetivät palindromin. Kovina rookieina nähtiinVille ja Joonas. Puttaan Maijan meno on tasaista ysin pinnassa. Ritva ei perustanut jakkukyläläisten pyöräilyistä, vaan oli valinnut Illin Juha Sipilän sijasta. Isät paimensivat Soinnun ja Salomon maaliin kaikella kunnialla.

1) Kyösti Kujala 17.59, 2) Jani Laine 17.59, 3) Lauri Päkkilä 18.45, 4) Pekka Kukkula 18.58, 5) Sakari Ylönen 19.13, 6) Heikki Tiiro 19.18, 7) Matti Kalenius 19.40, 8) Toni Korkiakoski 20.05, 9) Salla Loukusa 20.53, 10) Niina Holmström 21.18, 11) Jussi Salla 21.42, 12) Jorma Puurunen 22.12, 13) Vesa Savolainen 22.18, 14) Thomas Sandström 22.24, 15) Jari Meriläinen 22.45, 16) Arto Hand 23.29, 17) Jussi Tiiro 24.12, 18) Saija Kotila 24.43, 19) Aimo Veteläinen 24.49, 20) Raimo Päkkilä 26.09, 21) Tarja Hand 26.29, 22) Tapio Manninen 26.55, 23) Jussi Tervaoja 27.58, 24) Päivi Autio 30.08, 25) Jouni Hattunen 31.35, 26) Jukka Rousu 34.15.

1) Anton Mäenpää 7.27, 2) Ville Havana 8.04, 3) Patrik Mäenpää 8.08, 4) Joonas Kivistö 8.24, 5) Hlla Mäenpää 8.49, 6) Maija Kumpula 9.00, 7) Venla Laine 9.51, 8) Ritva Ylisiurua 10.02, 9) Lenni Mustonen 10.02, 10) Niilo Mustonen 12.10,  11) Venla Varis 12.14, 12) Sointu Huovinen 18.42, 13) Salomo Yrttiaho 20.21.