Illinjuoksut 08.09.2017

11.9.2017

Illinisäntä Hannu Niemelä Illin isäntä

Illin kirkonpenkin vakaa seurakunta joutui perimmäisten kysymysten ääreen taiminpäivän juoksuiltana.
Mukavan Paikan Wanhaisäntä kurvaili penkkiterassin eteen sähköfillarillaan, jonka korissa kellotti tulevan saunaillan virvokepatteri. Kori herätti monenlaista komenttia.

Osa oli näkevinään uudistuneen ehtoollistarjoilun, joka on puuttunut kirkonpenkiltä. Kun viinikalkki on kovin hankala kuljetettava olletikin täytettynä, on tölkki näppärä vaihtoehto kenttäolosuhteisiin. Ehtoollisjuoman normalia kaveria öylättiä kysyttiin juoman tuojalta, mutta sitäpä hänellä ei ollut.

Yksi penkin vakiojäsen kehotti sähköpyörämiestä palaamaan Mukavaan Paikkaan noutamaan sipsipussia. Sipsi olisi kelpo korvike öylätille, toki kenties voimakkaamman makuinen. Leistoperän Oikarinen puuttui kovin maalliseksi kehottaen kääntyneeseen raatiin kehoittaen siirtämään juomapyörää ainakin kolmen metrin päähän penkistä, jotta kukaan ei joutuisi kiusaukseen.
Näin tehtiin ja helpotuksen huokauksia kuului pitkin penkkiä. Joku siinä kummasteli von Backmanin poissaoloa. Susijengiä fanittamassa ollut Vode tiesi von Backmanin uupuneen arenakeikan Maamme-laulun esityksestä ja olevan siksi veepeessä.

Istujajoukon huomio kiintyi stadionilla olevaan tuoreeseen santaan, joka peitti hienon nurmikon. Näystä oltiin kovin murheissaan niin katsomossa kuin direktoraatissa. Tiiron Matti ja Holmström arvelivat kunnan hankkineen uuven hullujussin, jonka käyttöä tekninen puoli oli opetellut tasamaalla. Direktoraatti arveli santaa ajetun maalialueen heinikkoon peittämään punkkeja, jotka saattavat salakavalasti iskeä juoksijan kinttuun. Ois joutanu santa muualle, oli katsomon tyly kanta.

Nööti oli ottanut saikkua ja direktoraatissa häärivät Arja & Ari ja kellomies. Kun juoksijoiden nimet olivat vihkossa, oli yksimielinen roknoosi se, että naapurin isäntä Niemelä tulee keulilla vitoselta.
Niinhän siinä kävi. Ei tullut huonoja reitinvalintoja, kuten viikonvaihteessa rasteilla. Hölökkäraja alittui että heilahti!

Hopeasijasta iloitaan Kierikissä. Jaakko Päkkilällä on juuret Iijoen törmässä kuten Kalle Päätalolla vähän ylempänä. Ilosanoma mitalista singahti tekstiviestillä lakkiaisia juhlineelle isä-Karille klo 18.58.45. Perässä nähtiin tuiki tuttua joukkoa Kirstinän napatessa ties kuinka monennen mitalin. Edelliskerran voittajan Kujalan oli jääminen podiumin sivuun kovasta ajasta huolimatta.

Illan teemana olivat kaksinkamppailut. Juniori Teemu ravasi hevosmies-Heikiltä karkuun Tohilanhaaran kurvissa. Ressu Redfort oli ollut viikolla yöjuoksussa. Ei toki neitokaisten aitoissa, vaan rastien perässä metsissä. Meno oli herkkää. Katsomoa ilahdutti Markuksen 20:n alitus. Oijärven sankari Klaavuniemi kehitti huikean kirin, jolla kukisti juniori Mäenpään.

Viehättävämpää sukupuolta edusti tällä kertaa vain Minna, mutta sitäkin kunniakkaammin. Perässä taivaltanut Janne jaksoi hienosti puoli taivalta, mutta sitten alkoi makaronilaatikko nousta kurkkuun ja ahistaa hengitystä. Hevosmies-Jussi kukistui silti.
Janne lupasi einehtiä seuraavalla kerralla pelkästään puolilta päivin Aseman koulun rössypottua.

Viimeisessä kamppailussa toteutui Jounin koko kesän tavoite välttää pöngäsija. Sauli ja Jouni kamppailivat raivokkaasti Pameloilta loppusuoralle rinta rinnan.
Arin maalikamera rekisteröi Jounin edelle. Kakkosella nappasivat Vasikkasaaren sisarukset kaksoisvoiton.

1) Hannu Niemelä 16.40, 2) Jaakko Päkkilä 17.29, 3) Hannu Kirstinä 17.45, 4) Kyösti Kujala 17.54, 5) Teemu Pyörälä 17.57, 6) Heikki Tiiro 18.03,7) Pekka Kukkula 18.25, 8) Esa Mäkelä 18.38, 9) Lauri Päkkilä 19.02, 10) Markus Pyörälä 19.56, 11) Hannu Klaavuniemi 20.49,
12) Niklas Mäenpää 20.50, 13) Minna Patanen 21.42, 14) Janne Puolitaival 22.21, 15) Jussi Tiiro 22.24, 16) Vesa Savolainen 22.47, 17) Arto Hand 23.39, 18) Jouni Hattunen 31.35, 19) Sauli Meriläinen 31.35.

1) Hilla Mäenpää 8.17, 2) Patrik Mäenpää 8.32, 3) Aatos Puolitaival 11.18, 4) Esa Pakanen 19.05.