Illinjuoksut 26.8.2016

29.8.2016

HEIKKI PALOSAARI EI ILLIN METSISSÄ VÄRKÄNNYT

Illin kirkonpenkkiväki, kuten muutkin valistuneet kansalaiset ovat lukeneet Rantapohjasta puunhallausviikosta. Puun hallauksesta on tulossa uusi villitys, joka lähiaikoina syrjäyttää Pokemonien mettästyksen ja sauvakävelyn. Voipi olla, että tämänkertaisten Illnjuoksujen vähäinen osanottajamääräkin johtui siitä, että monet juoksutossun kuluttajat olivat hallauspuuhissa. Kelterin ja muiden urheilukauppiaitten on syytä olla teerevänä iskemään markkinarakkoon. Joko on tarjouksessa hallauskamppeita?

Hallaus parantaa mielialaa, eli ihiminen tullee hyvälle päälle, ainakin sivusta seuraaja. Verenpainelääkkeet saa nakata jorpakkoon, sillä varttitunnin hallaus laskee paineita ja rauhottaa syväntä.

Erityisen tehokkaita hallauspuita ovat Kauppilantörmän vanahat petäjät. Niistä saa kuulemma jo ohikulkiessa virtaa kinttaisiin ja viisautta päähän. Von Backman oli tosin epäilevänä tuomaana. - Minusta puupäät, saati pölökkypäät eivät oo koskaan olleet hengen jättiläisiä. Pikemminkin pikkusen tomppeleita.

Kirkonpenkin muu seurakunta: nestor Leke, Mukavan Paikan Vanhaisäntä, Kurkela, Järvenpään Reksa ja Matson sekä Lies-Arppa, lankomies Luusua ym. jänkkäsivät kovasti uutta villitystä. Tulivat samaan tulokseen kuin muinoin roomalaiset: Nihil sub sole, ei mitään uutta auringon alla.

Koko kööri oli niitä ikäluokkia, jotka ovat hallaillet puita jo poikasena. - Jos meinasi ottaa munat elikkä poikasen korkiasa siliärunkosesa petäjäsä olevasta vareksenpesästä, hääty halata petäjänrunkua meleko tiiviisti ylös asti. Housut siinä pihkaantu ja äiti pauhas, muisteli moni.

Direktoraatti, Nööti, Arja ja kellomies oli kyllä pannut merkille, että mitä pitemmän ajan viihtyy baanalla puiden siimeksessä, sitä onnellisempana tullee maaliin. Ylleensä vähän aikaa värkänneet ovat maalisa henkitorreisaan ja puiden siimeksestä viipyillen nautiskelleet hymysä suin ja ilosena. Sen verran direktoraatti oli ajan hermolla, että päätti pyytää Ii-Instituuttia perumaan talavella olevan juoksukurssin ja tillaamaan äiti Amman ja Tanja Karpelan pitämään hallauskurssia.

Hiihtäjäsuuruus Heikki Palosaari ei joutanut hallailemman petäjiä. Nuorukainen kellotti reippaasti alle hölökkärajan. Reilun minnuutin päästä nähtiin hevosenkengässä hurja taisto, kun hevosmies-Heikki ja Kierikin pyöräsankari Mäkelä otattivat kieli vyön alla.

Vuoron perrään oltiin rinta rinnan ja toinen keulilla. Kirkonpenkin porukka nousi kannustamaan äänekkäästi seisaaltaan. Hevosmies-Heikki kehitti loppusuoralla semmoisen ravin, että pyörämiehen oli jäätävä. Maalissa olivat molemmat kanttuvei. Ei puhettakkaan mettän virkistävästä vaikutuksesta. Nööti kehotti hallaamaan haapapuuta, jonka lehtien värinästä saa hyvät fibat ja roppa pallautuu kuten saunan lauteilla jo perstuntumasta.

Kun hevosmies-Jussikin veti SB:n, passasi veljesten mennä Auran ja Lassin kihijalaisjuhulakahaveille. Pöytä oli koriana Kierikissäkin Mäkelän mitalista ja PB:stä. Enkkareita tuli Ronkaisen takana Antonille ja humppaamattomalle rimppakintulle Jannelle. Illan sankari oli Nöötin tallin Puolitaival, joka rutisti enkkarista yli pari minsaa Artsin mainiolla vetoavulla. Samaan PB-kaartiin liittyivät ainoa naisedustaja Susanna ja synttäreitään juhlistanut Jouni Hattunen.

Jos oli kova taisto vitosen himmeämmistä metalleista, oli yhtä ankara otatus kakkosen hegemoniasta. Hanna ja Jasper saapuivat peräkanaa stadionille. Jasper yritti Pameloilla ratkaisua, mutta Hanna kiristi kantaan hevosenkengässä. Rinta rinnan tultiin hiekan pehittämälle loppusuoralle, jolla Hanna kehitti hieman terävämmän kirin. Henkitoreissaan olivat molemmat juniorit maalissa. Mäenpään sisarusten takana Venlalla oli jälleen tilipäivä ja Valtterilla tutusti hurja loppuspurtti.

Vitonen

1) Heikki Palosaari 16.48, 2) Heikki Tiiro 18.04, 3) Timo Mäkelä 18.07 (PB), 4) Markus Ronkainen 19.49, 5) Anton Mäenpää 20.24 (PB) 6) Janne Pyykkönen 22.00 (PB), 7) Jussi Tiiro 22.20 (SB), 8) Janne Puolitaival 23.01 (PB), 9) Arto Hand 23.06 (SB), 10) Susanna Rojola 28.24 (PB), 11) Jouni Hattunen 32.47 (PB).

Kakkonen

1) Hanna Soronen 7.53 (SB), 2) Jasper Södö 7.56, 3) Hilla Mäenpää 8.50, 4) Patrik Mäenpää 9.12, 5) Venla Varis 10.16 (PB), 6) Valtteri Kurkela 11.29.