Illinjuoksut 19.8.16

22.8.2016

TUIKI TUTTU KÄRKI ILLISSÄ

Tämänkertaiset Illinjuoksut juostiin monien iiläismiesten suurimman juhulan alla. Nimittäin sorsajahin aattona.
Sekö lie ollut syynä ylen usean urhon poissaoloon normaalista perjantai-illan huumasta.
Jopa aina täysi kirkonpenkki oli yhtä harvalukuisasti kansoitettu, kun kollegansa sunnuntaiaamuin pyhäköissä.
Penkkikamraatien poissaoloa uksivat paikalla olleet kausikorttilaiset Vode, Arppa ja Järvenpäät Matson ja Reksa.
Laulumies von Backmanin tiedettiin olevan Mölijällä kuuntelemassa Olavi Virta-säveliä. Hän ei sorsalinnuista perusta.
Sitä ihimeteltiin, oliko Mukavan Paikan Vanhaisäntäkin vääntäytynyt Kantolanlahen kahilikkoon kyttäämään lintuja.
Sähköpyörän patteri kyllä riittää sinne asti. Oliko pyssynäkin sähköpyssy.
Vai kiikkuuko mies sittenkin kotona sähkötoolisa ja vahtaa telekkarista golfia tai rattastusta? Tiiron Matin tiedettiin painuneen passiin.
Siitä oltiin kirkonpenkillä iloisia, että lauantaille sattuva sorsajahin avvaus on kansatallouvellisesti suotuisa asia.
Isänmaaltamme säästyy satoja tuhansia sairauspoissaoloja, kun sorsajahti ei ala keskellä viikkoa.
Juha Sipilä kuuluu suunnittelevan sorsajahin aloitusta pysyvästi lauantaille kilpailukykysopimuksen nimissä.
Silloin toki täytyy ottaa sopimusneuvotteluihin ammattiliittojen ohella Metsästäjien keskusliitto ja paikallissopimuksiin mettästysseurat.
Näissä merkeissä veti direktoraatti Nööti, Södön Heidi ja kellomies illan homman läpi.
Direktoraatin lukaalissa pörräsi haittona ampisia. Ne olivat kesän hommansa tehneitä työläisammareita, jotka lomautettuina pörräsivät ihmisten niskavilloissa.

Iltapäivän ropsakka saje oli raikastanut iliman, mutta pehementäny baanaa ja jättänyt rapakoita sinne tänne.
Saattoi olla, että joku sekunti tuli lisää aikaan. Illan kärkikolmikko oli tuttua porukkaa Illin podiumilta.
Illin isäntä Hiltula piti hölökkärajjaa pilikkanaan ja tempaisi ties monennenko ykkössijan.

Lähes minuutin päässä kävivät Hannu Kirstinä ja Jani Laine tiukan kisan himmeämmistä mitaleista Kirstinän ollessa kiriherkempi.
Pistesijoilla nähtiin tuttujen iiläisnaamojen edessä Antti Henriksson.
Normaalissa järjestyksessä seurasivat Kujala, Hevosmies-Heikki ja Pekat.
Rimppakinttu Backman paransi huimasti aikaansa kereten eliittiin ennen Erikaa. Uusi minuutti on vain ajan kysymys molemmille.

Niina kellotti hienon ajan, jonka isä-Karikin sai omalla kellollan. Samalle minuutille debytoi Pihlajaniemi.
Kokeneen Meriläisen peesissä ravasi uusi tulokas Juuso Horni hyvään aikaan. Puttaan Savolainen veti Sandströmin uudelle minuutille.

Keminmaan Väyryslandiasta saapunut jokakesäinen illinvieras Markus Hast pyyteli anteeksi direktoraatilta, kun ei ollut aiemmin rääpyä tulla juoksemaan.
Kesä oli mennyt Kekkos-näytelmän parissa. Vielä ei ollut irronnut roolia, mutta kuiskaajan virka oli vienuyt ajan.
Toki heleppo homma, sillä varsinkin pääosan esittäjä Väyrynen oli muistanut repliikkinsä ulukua.

Kakkosen väki oli jäänyt kottiin kattelemaan Pikkukakkosta netistä, kun olympialaiset veivät Kakkosen lähetysajat.
Jasper oli etta enkkarillaan ja on vakiinnuttanut kuntonsa alle kasin.
Siitä jäivät vielä tällä kertaa Ilmari, Paavo ja Rodion. Veskari-Venla juoksi jälleen hirmuajan, mikä kävi hyvästä pohjustuksesta seuraavan päivän torjunnoille.
Lähiaikoina on kuulemma tulossa faniporukkaa Alarannalta kakkoselle. Nähdäänkö viime syksyn tapaan vitosella johtajaopettaja Hanhisalo?

1) Arto Hiltula 16.47, 2) Hannu Kirstinä 17.38, 3) Jani Laine 17.40, 4) Antti Henriksson 18.04, 5) Kyösti Kujala 18.06, 6) Heikki Tiiro 18.16,
7) Pekka Kukkula 18.50, 8) Pekka Kuokkanen 19.05, 9) Toni Backman 19.15, 10) Erika Utriainen 19.18,
11) Teemu Kangasharju 19.46, 12) Niina Holmström 20.19, 13) Janne Pihlajaniemi 20.52, 14) Jari Meriläinen 21.30,
15) Juuso Horni 21.41, 16) Vesa Savolainen 21.54, 17) Thomas Sandström 21.55, 18) Markus Hast 22.02,
19) Janika Utriainen 22.05, 20) Juha Ukkonen 22.33, 21) Jussi Tiiro 22.35, 22) Reijo Hummastenniemi 22.46,
 23) Jouni Hattunen 35.33.

1) Jasper Södö 7.54 (PB) 2) Ilmari Välipakka 8.05, 3) Paavo Niemelä 8.07, 4) Rodion Kurtti 8.31,
5) Venla Varis 10.22 (PB).