Illinjuoksut 200913

22.9.2013

MATTI KORHONEN ILLIN YLLÄTTÄJÄ

Kyllä näkyi selvästi toiseksi viimeisissä Illinjuoksuissa, että syksy saa, niin kuin se saa joka vuosi ennen pitkää. Sillepä ei mittään maha. Komean ruskan lisäksi Illin syksyn merkkejä oli vuodenaikaankin nähden pimeä sää. Pilvet roikkuivat aivan puiden latvoissa hätistäen vareksia lentoon.

Syksyiset raatit kuuluivat olevan vielä ajankohtaisia kirkonpenkilläkin. Puolukkasaaliita siellä jaksettiin käsitellä. Vieläkin tunnuttiin taivastelevan, paikkaan sopivan verbin mukaan, Voden satakiloisia päiväsaaliita. Saa siinä thaimaalainen tulla koittamaan! Enää ei toki istunut kirkonpenkillä saalista epäileviä tuomaita.

Lies-miehet Arppa ja Esa, Kamsulan Leke, Kurkela, Oikarisen Kake ja Mukavan Paikan isäntä uskoivat hyvällä suuret saaliit. Paikalle ilmaantunut von Backman rehvasteli edellisen viikon poissa olon syyksi miehekästä toimintaa lausahtaen:- Minä oon mies enkä marijanpoimija.

Luontoa ja retkeilyä harrastava Etelä-Karjalan mies Kelteri kehui korvaavansa konkurssiin menneen Tiimarin tilpehöörimyynnin omilla pisneksillään tarvitseville. Seurakseen kauppamies oli saanut Vimpelin poikia, jotka kattelivat hanakasti Tohilanhaaran väylää. - Tuonnepa olisi makia lyökästä pesäpallo ja kiertää Pamela-kukkuloilla kunnari. - Ruukataanko tuolta lipota palloja? kyselivät Pohjanmaan miehet uteliaina.

- Siikaa me täälä enempi, valisti Järvenpään Matsoni ja kiirehti saattamaan direktoraatin tietoon sen, että kiva kokkipoika Tiiron Matti on luvannut juosta tälle kesälle kaksi kertaa Illinjuoksun. Kiirettä pitelee, sillä yksi kerta vain on jälellä. - Tulleehan siinä kaksi, ensimmäinen ja viiminen samalla kertaa, totesi direktoraattiin tuuraamaan saapunut Nööti.

Illan kisasta tuli kipeneen valiju. Yksikään ei kerennyt alle hölökkärajan. Se ei yhtään himmennä Matti Korhosen voiton arvoa. Mies saavutti elämässään jotain suurta ja ainutlaatuista. Olympiavoittoja saa kuka milloinkin ja kuka mitenkin, no ehkei suomalaiset niinkään, mutta Illin voittoja saa harva eläissään. Tuosta illasta riittää Matilla kiikkustoolissa muisteltavaa tuleville polville.

Hieno ilta oli Laineen kattilakunnallakin. Isannus hopealla ja vielä arpapalkintoja perheelle. - Ei huono, sanoisi Uotinen. Pronssin vei monipuolisuusihme, edellisen viikonvaihteen tähdistöpakki Teemu ennen hevosmies-Heikkiä ja tätä vetoavusta vuolaasti kiitellyttä Pulkkista. Puttaan Meriläinen teki tällä kertaa onnistuneen kiriharjoituksen juniori Markuksen kanssa, josta irtosi maalikameravoitto.

Doping-testit lienevät niittäneen Kierikin joukkoja, koskapa Illiin oli päässyt enää Maarit, joka nappasi naisten ekapaikan. Muilta osin Putiikin Maija piti nuoret neidit ja rouvat kiltisti takanaan. Ihana tapa viettää perjantai-illan laatuaikaa oli Janin ja Saija ohella Heikillä ja Eijalla.

Kakkosella nähtiin tuttu kärki. Pikkuveljien fanittama Inka tuli keulilla ja aina tyylikäs Tuukka hyvänä kakkosena. Kasiminuuttista hättyytteli Hanna taaskin. Mäenpään reippaat pojat kävivät tiukat jäsentenväliset. Yhtä tasaista oli Saaran perässä Jasperilla ja Millalla sekä Hillalla ja Eeliksellä.

Ensi kerta on taas viimeinen ja tavan mukaan on banketti kaikelle paikalla olevalla kansalle. Taavi pistättää pöyvän koriaksi. Mutta juokseeko Matti?

1. Matti Korhonen 18.29, 2. Jani Laine 19.09, 3. Teemu Pyörälä 19.26, 4. Heikki Tiiro 19.34, 5. Juha Pulkkinen 19.44, 6. Jari Meriläinen 21.01, 7. Markus Pyörälä 21.01, 8. Maarit Kaveri 21.20, 9. Pyry Sirviö 21.50, 10. Maija Kumpula 22.57, 11. Hanna Järvenpää 22.58, 12. Katariina Pyörälä 23.57, 13. Heikki Kurttila 25.25, 14. Saija Kotila 26.30, 15. Eija Kurttila 28.11.

1. Inka Välipakka 7.40, 2. Tuukka Simonen 7.48, 3. Hanna Soronen 8.09, 4. Niklas Mäenpää 8.27, 5. Anton Mäenpää 8.29, 6. Saara Laine 8.40, 7. Jasper Södö 9.01, 8. Milla Kurkela 9.02, 9. Venla Laine 9.28, 10. Hilla Mäenpää 10.06, 11. Eelis Kujala 10.12.