Illinjuoksut 160813

19.8.2013

JUKKA KAUPPILA KUKISTI NUOREMMAT ILLISSÄ

Illin kirkonpenkin harras kausikorttilaiskansa oli nähnyt varman syksyn merkin: Viinamäen Heikki koki nahkisrysää lehesä. Muuten vetivät uutiset maaliman turuilta hilijaseksi. Joku nuori lättähattu on kuulemam lyönyt Illinjuoksujen suojelijalta Ikeltä selijän jäähän. Hellu on häipynyt vieraan kelekkaan. Lohdutusviesti lähetettiin tekstarilla.

Juoksijoita oli Illiin toki saapunut hyvä joukko antamaan nimiään Taavin vihkoon Nöötin ja Tiiron Matin ollessa muu direktoraatti. Eritoten junioreita piisasi, mikä takaa tulevaisuuden. Juoksussa saatiin uusi, mutta kokenut voittaja. Veteraanien huippuna ympäri maailman Australiasta Oijärvelle saakka tunnettu Jukka Kauppila näytti nuoremmille närhen värkit. Suotta ei emerituskollega ja kirkonpenkin Grand old Man Kaikko-Martti ollut saapunut kannustamaan paikan päälle.

Edelliskerran pronssi vaihtui kultaan reippaalla ajanparannuksella. Samalla sai koirakatsomon suosikki Kirstinä katsella Jukan kantapäitä melko pitkältä hollilta. Hopea tuli toki vakuuttavasti ennen Hiivalanniemen kasvattia Heinikoski jr:a. Loppukirissä kukistui kuntoaan tähän saakka piilotellut Illin rouva Jaana. Kovassa iskussa oli rouva, ei uskaltanut isannus samalle viivalle.

Seuraavat pistesijat menivät Kierikin kaupunkilaisille seppä Högmanin perikunnan juniorille Oskarille ja yöpyöräilijä Mäkelälle. Käteisen jako lienee loppunut paikallisessa marketissa, koska kaupunkilaisia suorastaan vilisi Illissä. Ahaneuven kuolemansynti oli laannut, mistä kirkonpenkki antoi täyden päästön.

Toki von Backman, Vode, Matsoni, Leke ja Arppa äimistelivät Kierikin kaupunkilaisten Illiin maalle tuomia kotkotuksia. Naisten kakkoseksi kipitelleellä Sarilla nähtiin juoksuasuna kaiketi kaupunkilaismuotia oleva hepene.

Eipä ole juuri ennen kirkonpenkin jäyhä maalaispoika nähnyt ylen lyhyessä minihameessa taivaltavaa juoksijatarta Illin poluilla. - Kaikkia sitä, siunaili maailmaa nähnyt von Backman punastellen patterilakin alta. - Kaupunkilaisille häätyy vissiin kaikki suvaita. Olisihan se toki maalaisemännänkin nätti kyykkiä muutaman tuuman hammeesa iltalypsyllä lehemän alla.

Nööti iloitsi Päkkikankaan lähiön Pikkumäen karjatilallisen Hiltusen eliittipaikasta, kun kylän oma poika Kukkula jäi ulkopuolelle puttaalaisten ja toisen Hiivalanniemen pojan, väkevän come backin tehneen Kakon takana. Merkittävää oli karjalaispoika Kelterin voitto hevosmies-Heikistä.

Kakkosella jännättiin Teemun hyökkäystä seitsemän minuutin kimppuun. Raivoisasta kiristä ja katsomon kannustuksesta huolimatta karvia jäi vielä kaksi sekuntia. Pikkuveli Markus vetäisi jo rutiinilla alle kasin. Veijolan lupaus Niklas oli jälleen mitalilla. Kyläyhdistys huomioinee saavutukset ja laittaa tulokset koululle Jonnen kuvan alle.

Pojat veivät tällä kertaa kakkosen kärkisijat Katariinan ollessa tyttöjen kiireisin. Arvasta saatu kalastusväline ilahdutti kovasti. Lohisoppaa on luvassa pöytään, kun kokkipoika Matti lupasi vielä reseptinkin. Venlalla ja Nooralla näytti olevan vähän sopupelin makua.

1. Jukka Kauppila 16.42, 2. Hannu Kirstinä 17.09, 3. Kauko Heinikoski 18.01. 4. Jaana Niemelä 18.03, 5. Oskari Hökkä 18.22, 6. Timo Mäkelä 18.25, 7. Jarkko Hiltunen 18.33, 8. Janne Paavola 18.39, 9. Kimmo Kakko 19.01, 10. Jani Jussila 19.03, 11. Pekka Kukkula 19.15, 12. Anita Korva 19.26, 13. Seppo Keltamäki 19.45, 14. Heikki Tiiro 20.18, 15. Jorma Puurunen 20.39, 16. Sari Kettunen 22.00, 17. Joni Kaisto 22.31, 18. Niina Holmström 23.29, 19. Kari Holmström 23.31, 20. Saija Kotila 26.14.

1. Teemu Pyörälä 7.02, 2. Markus Pyörälä 7.57, 3. Niklas Mäenpää 8.26, 4. Aaro Ahola 8.32, 5. Katariina Pyörälä 8.36, 6. Saara Laine 8.47, 7. Hanna Järvenpää 8.48, 8. Viljami Hökkä 9.16, 9. Aliisa Kaveri 9.24, 10. Paavo Niemelä 9.25, 11. Venla Laine 10.13, 12. Noora Nykänen 10.13, 13. Hilla Mäenpää 11.10, 14. Emma Ahola 11.13.