ROMUSKAA LIIKKEELLÄ ILLISSÄ

24.9.2012

Melkoinen rykiminen kaikui kirkonpenkiltä kesän toiseksi viimeisten Illinjuoksujen illassa. Matson ja Nööti paukuttelivat keuhkot hellinä pitkäaikaisen romuskan kourissa. Ääni oli miehillä kuin Mississippijokisuun laulajilla. Souli ois irronnut meleko keviästi.

Ei ihme,että enämpi tenorimpi von Backman pysyi visusti Ellalassa jo toisen kerran peräkkäin. Ei kannattanut riskeerata kultaista kurkkua Jampan fani-clubin lauluillan aattona. Jurykopin tietokonesopulikin säikähti rykimistä ja pisti vehkeensä äkkiä laukkuun virusvaaran takia.

Vaan pyörämiehet eivät viruksia ja lentsuja pelänneet. Oikarisen Kake oli polokassut Leistonperältä. Vode istui vakiopaikalla ja Vinnoilin isäntä vieresä. Kirkonpenkin vakaat miehet loivat ihimetteleviä katseita Stadionin maavallikatsomoon, johon oli pystytetty avokatsomo.

Matsoni ja Taavin rouva sitä testailivat. Direktoraatissa Ari arveli katsomon olevan itse asiassa jurykopin uuvet portaat, joita ei oltu raskittu haalata paikoilleen, jotta eivät kuluisi. Taavi eppäili portaita äläskeleposiksi, koska näki askelmien olevan kovin harvalla välillä. - Kipiästi käy matalan maavaran miehillä, jos nuita kiipiävät.

Direktoraatti seurasi tarkasti Nöötin touhuja, kun tämä supatti ensin Kukkulalle ja sitten toiselle valmennettavalleen Arille. Ei kai valmentaja käskyttänyt kuin jääkiekkopelin koutsit Hesassa? Tuleeko päällekarkauksia tai nokkapokkaa Mördarbackenin nousussa? Onneksi kaikki saapuivat onnellisesti maaliin eikä piipaa-autoja tarvinnut soitella.

Ensimmäisenä maaliviivan ylitti Käyränperän Matias, jonka rahapulassa olevat puolustusvoimat oli pannut kotia syömään viikonlopuksi. Voiton myötä lienee kuntsareita luvassa. Ilmaiseksi ei voitto tullut, sillä Asemanperän Harmaala tarjosi miehen vastuksen. Nöötin ohjeet purivat hyvin. Kukkula kirmaisi pronssille ja Ari paransi aikaansa peräti parilla sekunnilla.

Podiumilta tippuneista Kainuusta kotikulmilleen saapunut Kellokumpu kukisti Kierikin Kaverin, naisten ykkösen Marian ja Puttaan Meriläisen. Hevosmies-Heikki puristi jälleen 20:n alle, mihin oli iso ansio direktoraattiin palanneella Arilla. Tämä kun hyräili ennen starttia Helismaan tutun kannustuslaulun "Hervosjalostus on työtä sangen suuriavoista...".

Kakkosella pidettiin hurjaa vauhtia. Ellalanmutkan nouseva tähti Tuukka tempaisi komean ennätyksen ja veti vanavedessään Hannankin enkkariin. Nuorempi Hanna pääsi aivan enkkarin tuntumaan, mutta jäniksen vaihto on välttämätön ensi kaudella.

Hyvin juoksi muukin - tällä kertaa vähäväkinen - nuoriso. Alisa ennätykseen ja Paavo aivan kympin rajan tuntumaan. Ensi kerta on kesän viimeinen ja samalla kunnanmestaruuskilpailu.

1. Matias Tiiro 16.35, 2. Antti Harmaala 16.40, 3. Pekka Kukkula 18.32, 4. Seppo Kellokumpu 18.46, 5. Timo Kaveri 19.07, 6. Maria Virpi 19.25, 7. Jari Meriläinen 19.43, 8. Heikki Tiiro 19.54, 9. Marjo Loukkola 19.57, 10. Jorma Puurunen 20.08, 11. Tiia Rantala 20.10, 12. Ari Soronen 21.53, 13. Arto Hand 22.52, 14. Taisto Kaikkonen 25.02. Sanna Martikkala DNF

1. Tuukka Simonen 7.49, 2. Hanna Järvenpää 7.50, 3. Hanna Soronen 9.12, 4. Alisa Kaveri 9.30, 5. Paavo Niemelä 10.05, 6. Minttu Kaikkonen 17.56.