TURTISELLE ILLIN PÄÄTÖSJUOKSU 30.9.2011

3.10.2011

Olipa Taavi hommannut leuhkan iliman Illinjuoksujen päättäjäisillaksi. Lämmintä piisasi eikä tuuli ollut haittona. Bankettikahavien persolla kansoitti rahvas kirkonpenkit ja penkat. - Väkiä ku Ylivainion kokkouksisa, luonnehti K. Kantola direktoraatista. Samalla tuo lahjomaton koirajuristi koolasi Viinamäen Pekan toisen vihkon haltijaksi.

- Ota pitkälyijynen kynä, on palijo numeroita ylösotettavana, kuului kokenut neuvo. Hyvin homma käytti, eikä TVH:n hommisa rutinoitunut pännäkäsi ollut kohomeesa päivällisestä kuuven puolaämpärin poimimisesta - emännän toki assisteeratesa.

Kirkonpenkin grand old manin, Kaikko-Martin johdolla istui harras kansa hyvissä ajoin alallaan tormaten Taavin lähtökomennosta kahaville. Nähtiin siinä Leke, Lies-trio: Arppa, Esa, Osmo, Hapuoja, Leistonperän Oikarinen oikein pitkän putken kanssa, von Backman, Vode ja epälukuisa joukko entisiä ja nykyisiä ojakyläläisiä. Annelin ja Ritvan sörrit kävivät kaupaksi.

Vitonen oli Kierikin juhlaa. Soutu-hiihtäjä Pauli Turtinen hurjasteli rapian minnuutin voiton Illin omasta pojasta Hiltulasta. - Eikö tuo lie ennätys, uksittiin kirkon penkillä. Saattaa hyvikin olla. Juhlan komisti Kierikin managerin Timo Mäkelän pistesija ennen sukukaima Jyrkiä. Kun laitakaupungin ternimaitoemäntä Tarja oli naisten ykkönen, ei riemulla ollut rajoja. Oulu saa olla ylpeä tulevista kansalaisistaan.

Siinä välissä keppuroivat tuttuakin tutummat kärkipään miehet, arpaonnen suosima Lähdevaara, vakituinen podiumin vierusmies Laine ja Illin mopopoika Välipakka, joka vihdoin ja viime tingassa pääsi alle henkilökohtaisen haamurajansa ja heti reilusti. Rutiinilla kiilasivat eliittiin joulupukin velipoika ja hevosmies-Heikki.

Illan sensaaioihin kuuluu Puttaan suuren Ukkola-suvun vesa Jukka, joka ensi yrittämällä hurrautti eliittiin vieläpä kovalla ajalla, mikä toki yleensä onkin vaatimuksena suuriin mainetekoihin. Luulisi valtion liikuntaneuvostolta heltiävän reipas tuki Illinjuoksujen kehittämiseen. Miten olisi ensi hätään lasivitriini kirkonpenkin suojaksi säältä ja sääskilä. Äimärautiollakin on kehui Tiiron Matti poikineen?

Teppo-Eikka pani ilolla merkille Lemmenkujan Reksan kohisten nousevan kunnon. Päkkikankaalaisten esimerkki myös innostaa. Naapurilähiöstä Mäeltä saapui ensimmäisenä aikuisjuoksijana Illin baanalle Samuli Hiltunen eikä hassummalla tuloksella.

Illan odotetuin esiintyminen oli Tiiron Matin juoksu. Mies tuli, vaikka lupasi. Koko kesän on odotettu avausta ja se nähtiin. Pikkuisen vaikutti juoksu menevän seurusteluksi Tarjan kanssa, mutta kummatkin olivat sen verran hyvässä seurassa, että ei ihme, kun viihtyivät hämäriin asti.

Kakkosella nähtiin kesän kovin otatus. Illin juniorit Teemu ja Inka ratkaisivat kotikontujensa mestaruuden, joka meni Teemulle. Saaren kolmoisvoiton varmisti aina varma Markus. Hanna oli seuraavan tyttöjonon keulilla. Ville vetäisi tasa-ajan mummujen, papan ja muun sukukunnan riemuitessa katsomossa. Nuorempi Hanna jäniksineen on aina tasaisen varma. Illin tulevaisuuskin näyttää hyvältä Paavon ja Välipakan veljesten jaloin.

Vaan mitäpä kertoisi vielä Illin menoista. Pehmeä hämärä laskeusi metsiin ja vainioille. Ei heijastellut enää ruskahaapa Tohilanhaaran pintaan. Illin kesä kiertyi loppua kohti kuni päivänkehrä. Pois vaelsi kansa majan tanterilta palatakseen taas kevään koittaessa entisille sijoilleen.

Tuloksiin