Illinjuoksut 2.8.2019

6.8.2019

Arto Hiltulan huikea soolo Illinjuoksuissa

Julkistettakoon heti ens alakuun, että Ike Kanerva jatkaa Illinjuoksujen suojelijana. Direktoraatin edustaja kävi Kalevan kisoissa neuvotteluja Iken kanssa. Kysyttäessä jatkohaluja, Ike kursaili ujona ja vaatimattomana poikana. Hän ehdotti uudeksi suojelijaksi Kike Elomaata, seuratoveriaan Lokalahden Leiskusta. Tekstiviesti Kikelle toi kieltävän vastauksen, koska hänellä kuului olevan kovasti kiireitä. Ike lupautui jatkamaan toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Direktoraatti Nööti, Ari ja Arja oli ratkaisuun tyytyväinen.

Kirkonpenkillä kärvisteli raittiissa tuulessa muutamalla vakijäsenellä vajaa joukko. Vode ja Mauritz Kuusikko olivat tavan mukaan hyvissä ajoin. Mauritzin sessa Nasse riemastui kovasti kuullessaan koiramies Kimmo Keltamäeltä, että lauantaina on Illissä koirien missikisat. Nasse kärtti isäntäänsä tuomaan hauvan paikalle haistelemaan mukavia koiramisuja. Paason Pekka on jo vakionaama kirkonpenkillä ja Holmströmkin yhtä lailla, mutta wanhan Haminan alkuasukas Antti Välikangas oli tutustumassa ihan ekakertaa kirkonpenkin retriittiin vaikuttuen suuresti. Joukosta poissa olleen Mukavan Paikan Wanhanisännän arveltiin menneen Piippu-rokkiin seikkaamaan.

Seuraavan päivän Kempeleen maraton verotti juoksijajoukkoa vitoselta. Illan nimi oli Illin isäntä Arto Hiltula, joka veti komean soolon uhaten itselleenkin yllätykseksi hölökkärajaa. Uutta vauhtia oli löytynyt Yli-Iistä, jossa Arto oli voittanut cooper-testin ajalla 12.00, mikä on huippua maalimallakin. Kumppanit Kujalan Kyösti ja hevosmies-Heikki olivat olleet ihan kannassa. Tiukkaa vastusta tarjosi Arton kanssa lähes saman niminen Illissä tuttu tekijä Juho Hiltunen. Nuorukaisen oli taivuttava viimeisellä kilsalla, kun isä-Erkin kannustus loppui. Uimariperheen isannus Jani Laine palasi pitkän tauon jälkeen podiumille.

Illissä nähtiin synttäreitään viettävä Vähävauhti-Veijola, jonka odotettiin noutavan numeron. Mies teki kuitenkin tuplajänistyksen. Jänisti ensin juoksun ja sitten toimi kieli vyön alla hevosmies-Heikin jäniksenä. Jänistys onnistui ja Heikki ravasi SB:n. Tiiron Matti päätti anoa Suomen Hippokselta lupaa käyttää Vähävauhtia tamma Mörkön jäniksenä seuraavissa raveissa ja vakituisemmin ensi talven Illin jääraveissa. Lukuisten poissaolojen takia oli monella once in a lifetime päästä Illinjuoksujen eliittiin ja jopa pisteille. Kirkonpenkillä arveltiin, että vaikeampi oli jäädä eliitin ulkopuolelle kuin joukkoon.

Heikin perässä juoksi Teemu Kangasharju elämänsä saavutuksen. Visailijoiden taistossa oli Aki kipeneen parempi Tonia, joka kukisti hurjalla kirillä Matias Uusitalon, joka on kerännyt repullisen pyttyjä talven kisaladuilta. Saanan perässä nappasi viimeisen eliittipaikan Antti Nurmela, jonka huhuttiin olevan Stadista tai Hesasta. Selevää ei saatu kummasta. Direktoraatti faksasi tulokset Helsingin Seudun Urheilutoimittajille huomioitavaksi Pääkaupunkiseudun vuoden urheilija -äänestyksessä. Turhapuron varren edustustakin nähtiin Illinjuoksuissa pitkästä aikaa. Sanna Hekkala-Rolfe majailee tätä nykyä Brittein saarilla. Voisi olettaa, että pohjoisiiläisenä kotoisimmin Skotlannissa.

Sanna uhmasi rohkeasti Boris Johnsonin brexitiä ja tuli Illiin juoksemaan. Direktoraatti lupasi tarvittaessa turvapaikan Illistä kaikille brexit-pakolaisille, kunhan jaksavat juosta vitosen. Backmanin Toni ja Kurikan Hanna kävivät perheneuvottelun, jonka seurauksena Hanna pääsi juoksemaan vitosen ja Toni paimentamaan Attea kakkoselle. Jouni oli palannut treenitauolta ja tossu liikkui hyvin.

Illiin meni kakkosenkin voitto, ja kylänvanhin Matti Hatainen myhäili. Patrik ja Roope ovat tuttuja poikia podiumilla. Siskot Saaga ja Hilla jättivät hiihtjäneito Emilian niukasti taakseen. Moni luulia Elias Dahlia ruotsalaiseksi jääkiekkoilijaksi, mutta kesäpalloilijasta taitaa olla kyse. Atte taivalsi urheasti alle cooperin eikä Veeakaan jäänyt paljon. Airi paimensi porukan maaliin.

1) Arto Hiltula 17.12, 2) Juho Hiltunen 17.31, 3) Jani Laine 18.18, 4) Heikki Tiiro 18.29, 5) Teemu Kangasharju 19.41, 6) Aki Huovinen 22.05, 7) Toni Latvamäki 22.24, 8) Matias Uusitalo 22.25, 9) Saana Backman 22.59, 10) Antti Nurmela 23.15, 11) Vesa Savolainen 23.20, 12) Hannu Klaavunemi 24.35, 13) Sanna Hekkala-Rolfe 27.22, 14) Hanna Kurikka 24.57, 15) Jouni Hattunen 34.01.

1) Paavo Niemelä 7.25, 2) Patrik Mäenpää 7.39, 3) Roope Sassi 8.33, 4) Saaga Sassi 8.38, 5) Hilla Mäenpää 8.42, 6) Emilia Hakasalmi 8.44, 7) Jooa Piltonen 9.10, 8) Inka Niemelä 9.37, 9) Elias Dahl 9.49, 10) Niilo Mustonen 9.54, 11) Francheska Kurtti 9.56, 12) Atte Backman 11.35, 13) Veea Piltonen 12.05, 14) Neela Piltonen 13.08, 15) Airi Lemmetty 15.55.